פיגמנטציה-בואו נדבר על זה רגע!

אמפולות אנטיאייג'ינג קרם יום ולילה| סקירה "דוסיז צרכנות"

עכשיו כשמזג האוויר התחמם, והקיץ בפתחו- בואו נדבר קצת על הדברים שחשוב לזכור! קרני השמש האולטראסגולות  גורמות לנזקים ולשינויים בשכבות העור.  הנזקים הבריאותיים  לרוב מיוחסים יותר  לקרינת ה  UVB הפוגעת בשכבה החיצונית של העור  וגורמת לשינויים ב DNA שיכולים להשפיע גם אחרי שנים ארוכות מהחשיפה לשמש  ולגרום לסרטן עור מסוג תאי הבסיס (בזליומה , BCC), סרטן תאי הקשקש (SCC) ולמלנומה.  הסיכון להתפתחות סרטן עור קיימת יותר בבהירי עור ועיניים ובבעלי נקודות חן מרובות.  קרינת ה  UVA חודרת עמוק יותר לעור  לשכבת הדרמיס והיא גורמת לשינויים בסיבי האלסטין והקולגן המביאים לשינויים במרקם העור  לקמטוטים ולאובדן נפח.  בנוסף נגרמים שינויים  הגורמים להופעה של  כתמים עלפני העור.  על מנת לטפל בפיגמנטציה יש לאבחן בין  סוגים שונים של כתמים      

לדברי ד"ר גילה איזמן נלקנבאום, מומחית לרפואת עור ויועצת דרמטולוגית לוריאל פריז: "פיגמנטציה  היא שם כולל להופעת כתמים כהים על פני הפנים והיא כוללת מגוון רחב של הפרעות הנובעות מסיבות שונות:  כתמי שמש (סולר לנטיג'ינס) נגרמים מחשיפה לקרני ה-UV המזיקות, מלזמה נגרמת עקב מספר רב של סיבות ביניהם שינויים הורמונליים וכתמים שלאחר דלקת נגרמים כתוצאה ממחלה דלקתית של העור (למשל אקנה). למרות המראה הקליני הדומה, קיימת חשיבות לאבחנה הקלינית, עומק הפיגמנט בעור וסוג העור. הללו יכוונו לטיפול המתאים בהתאם לסוג ההפרעה".

מומחי המותג לוריאל פריז הכינו לקיץ 2021 כל מה שצריך לדעת על פיגמנטצייה:

כתמי שמש – לעור יש זיכרון טוב והכתמים שמופיעים היום אינם תוצאה של חשיפה לשמש רק בקיץ האחרון, אלא כבר מהשנים הראשונות לחיים. הכתמים מופיעים על פני הפנים, גב הידיים, המחשוף והאמות ו"מסגירים" את גילנו.

לייזר וטיפול באור – הטיפול בכתמי שמש הינו פשוט יחסית וכולל שימוש בטכנולוגיית לייזר ואור (למשל לייזר המכונה QS alex 755nm או IPL), שימוש בתכשירים למריחה או ביצוע פילינג כימיים. מכשיר ה- (Intense pulsed light)  – מאפשר העלמה של כתמים "עקשניים" שלא ניתן להסירם באמצעים אחרים. קרני האור נקלטות במלנין וגורמות להיעלמותו.

תוצאות נראות כבר לאחר הטיפול הראשון אך לרוב נדרשת סדרה של 3-5 טיפולים (אחת לחודש) כדי להגיע לתוצאה המירבית. מיד לאחר הטיפול צפוי אודם קל באזורי הכתמים ולאחר מספר ימים הכתמים מתכהים ונושרים. ניתן, מיד לאחר טיפול ה-IPL, לבצע טיפול עם לייזר נוסף שיביא לשיפור במרקם העור, העלמת קמטוטים ויצירת מראה עור בריא וזוהר.

פילינג כימי – פתרון נוסף לכתמים הוא פילינג כימי, המקלף את השכבה החיצונית של העור, מבהיר את הכתמים ומותיר את העור חלק ורענן. קיימות תרכובות שונות של פילינג כימי, ובחירת התרכובת נעשית בהתאם לעומק הפיגמנטציה וצבע עור המטופל.

לרוב יש צורך בסדרה של כ-3-6 טיפולים ברווח של כ-3-4 שבועות בין טיפול לטיפול. במקביל לטיפולי הלייזר או הפילינג, בהתאם לסוג הכתמים וצבע עור המטופל, הרופא המטפל יספק מרשם לרקיחה להבהרת העור. במרבית המקרים יש למרוח את הקרם בערב לפני השינה ובבוקר להשתמש במסנן קרינה (קרם הגנה) רחב טווח.

מלזמה, קלואזמה  (מסכת הריון)   – פיגמנטציה כתוצאה משינויים הורמונלים (הריון, תרופות  כגלולות,  הפרעות הורמונליות ) מופיעה באזור הלחיים, מעל השפה העליונה והמצח והיא בעלת גוון חום בהיר עד אפרפר. כדאי לדעת שפיגמנטציה

הנגרמת משינויים הורמונליים מאוד מושפעת   מחשיפה לקרני UV v ויש אף שאומרים שאור נראה  משפיע על סוג הפיגמנטציה הזו.  לכן מי שסובל ממלזמה צריך  להקפיד  הקפדה יתירה  על הגנה משמש. 

תכשירים להבהרת העור הנרקחים עבור המטופל יכולים להביא לשיפור במקרים הקלים, אך במרבית המקרים יש צורך ב-3-6 טיפולים המשלבים לייזר ייחודי לסוג זה של פיגמנטציה (מלזמה) או  טיפול  במכשיר  העוזר בהחדרת תרופות מבהירות לעור.   במטופלים עם גוון עור כהה יש סיכון להחמרה בפיגמנטציה ולכן חשוב להיוועץ ברופא מומחה בתחום לפני החלטה על טיפול.

פיגמנטציה פוסט אינפלמטורית  (לאחר דלקת) –  קיימת יותר אצל כהי עור ואנשים הסובלים ממחלה דלקתית פעילה כמו אקנה. במהלך תהליך ריפוי הנגע הדלקתי משתתפים תאים המכילים פיגמנט בעיקר בכהי עור ולכן נותר כתם כהה.   יש לטפל תחילה בבעיה הפעילה תוך כדי הגנה מקסימלית משמש, ולאחר מכן במידה ועדיין נותרו כתמים לפנות לטיפול בלייזרים שונים, בהתאם לצבע עור המטופל.

כתמים הם רק חלק מהנזקים שנוצרו כתוצאה מחשיפה לשמש – מרבית המטופלים הפונים לטיפול בכתמים מציגים נזקי שמש נוספים. עור ניזוק שמש הינו עור דק, יבש וחסר גמישות ועליו, כאמור, כתמים, כלי דם מרובים (קופרוז), גידולים עוריים (שפירים, טרום סרטניים ומממאירים) וקמטים מרובים.

בקופרוז ניתן לטפל על ידי סוגים שונים של מכשירי לייזר הפולטים אנרגיה שסוגרת את כלי הדם. בתום הטיפול מופיעים אודם ומעט בצקת וכן עלולים להיגרם שטפי דם ההולכים ונספגים במהלך השבוע שלאחר הטיפול. ניתן להשתמש במייק אפ ולשוב לפעילות רגילה למחרת הטיפול. תוצאות נראות כבר לאחר הטיפול הראשון ולרוב יש צורך במספר טיפולים ולאחר מכן טיפול תחזוקתי אחת לשנה.

מטופל המציג נזקי שמש מרובים יזדקק לשיטות אגרסיביות יותר. ניתן להשתמש בלייזר לא חותך, הגורם ליצירת חום בעומק הרקמה ועקב כך לגירוי יצירת קולגן ואלסטין כך שהקמט מתמלא מ"בפנים".

במקרים הקשים, ניתן לבחור בשיטת טיפול אגרסיבית יותר כגון לייזר משייף המקביל לטיפול בפילינג כימי עמוק. בשיטה זו משייפים את השכבות העליונות של עור הפנים והצוואר ונוצר עור חדש נטול כתמים וקמטים. הטיפול נעשה תחת טשטוש ולאחריו נדרשת תקופת החלמה של כ- 10-14 יום בבית. הטיפול מבוצע בחודשי החורף,  כיוון שבחודשים שלאחר הטיפול קיים אודם בפנים היורד בהדרגה ונדרשת הגנה מרבית מהשמש.

לסיכום, מכשירי הלייזר החדשים מאפשרים טיפול מיטבי לכתמים, נימים וקמטים. כדי להבטיח תוצאות טובות מתופעות לוואי, חשוב שהטיפולים על ידי רופא עור שמתמחה בטיפולי לייזר בבעיות פיגמנטציה. חשוב לדעת שחלק מתופעות דרשות מלבד טיפול ראשוני טיפול תחזוקתי אחת לשנה. 

לאחר שנה בה היינו סגורים  בבית ולקראת הקיץ  האופטימי  בו אנו מתכוונים לכבוש את  חופי הים, בתי הקפה והפארקים  להלן מספר טיפים שיסייעו לנו לעבור  את הקיץ בכיף וגם לשמור על עור הפנים: 

  • בכל מקרה  רצוי לצמצם ככל הניתן  שהייה  בשמש בשעות  10-16  בהן  קרינת השמש  חזקה ומזיקה. 
  • גם בצל  יש קרינת UV  
  • בכל שעות האור כעשרים דקות טרם החשיפה לשמש  יש להקפיד על מריחת קרם הגנה עם מקדם הגנה SPF 30 לפחות ולחדשו אחת לשעתיים או לאחר שהייה במים.
  • קרם הגנה יש למרוח על העור כשכבה ראשונה ואז  מעליו  איפור
  • כדאי לזכור שקרינת ה UVA  חודרת את חלון הרכב ולכן רצוי למרוח קרם הגנה בעת נסיעה ברכב  ולא לשכוח למרוח גם על הזרועות ועל גב הידיים. לחילופין ניתן להשאיר  ברכב  שרוולון  על מנת לכסות את הזרועות בזמן הנסיעה.
  • מכיוון שהפנים גלויות, מלבד שימוש במסנן קרינה כדאי לחבוש כובע רחב שוליים ולהרכיב משקפי שמש  להגנה מקסימלית.

הטיפים מאת: ד"ר גילה איזמן נלקנבאום, מומחית לרפואת עור ויועצת דרמטולוגית לוריאל פריז!

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים