מכת כינים

מכת כינים. סקירה דוסיז צרכנות.

באדיבות ד"ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור

אמנם אנחנו ממזמן כבר לא במצריים, אבל נדמה שמכת הכינים – מסרבת לזנוח אותנו על אף הקידמה וההקפדה ?אז מה גורם לכינים? האם באמת זה קשור להזנחה הורית ולחוסר הגיינה (רמז- לא) ? האם יש כאלה שהכינים אוהבות אותן יותר (רמז- כנראה, על אף שזה מידע לא מבוסס) כל זה ועוד הרבה מעבר כאן.

אז בניגוד למה שאולי מקובל לחשוב- הכינה לא עפה, לא מזנקת ולא שוחה. היא פשוט מתקדמת והולכת ממקום למקום. הטפיל הקטן הזה ניזון מדם של האדם שעליו הוא חי, ואין לה שום יכולת קיום לא על גוף של אדם אחר. ולכן ההדבקה נעשית במהלך מגע בין שני ראשים כאשר ראש אחד נגוע. זו הסיבה שהרבה הורים, סבתות, גננות, וכד נדבקות באופן תדיר בכינים. כינים של הראש לא יכולות להדביק איזורי גוף אחרים, כמו ערווה או שיער גוף- מדובר בסוג (זן)אחר של כינים כאשר השני לרוב עובר במגע מיני…ואילו הסוג הראשון (כיני ראש) שכיח מאד בילדים אשר נמצאים במסגרות צפופות עם מגע הדוק וכן במי שבא במגע עם ילדים.

הכינים לא נמצאות דווקא על ראשים "מלוכלכים" או חסרי הגיינה. זה לא קשור לנקיון אלא לטיפול ספציפי לטפיל ולהדבקה מאחד לשני.שייער צבוע יכול להידבק אף הוא בכינים- אין שום הוכחה מדעית לכך ששיער צבוע לא נדבק.

שימוש באקונומיקה וחומץ- זה ממש אבל ממש לא טיפול מומלץ לכינים. אפשר להשתמש בתכשירים המכילים חומץ- ואין מניעה להשתמש בתכשירים "טבעיים" ולא כאלה המכילים חומרים כימיים- אבל מומלץ לא לרקוח כאלה לבד בבית אלא להשתמש בתכשירים מוכנים- שעברו התאמה של כיוז ואיכות והתאמה למריחה על פני קרקפת.

מריחת חומרים שאינם מותאמים לקרקפת יכולה לגרום לגירוי משמעותי של העור ולזיהום  משני.

הכינים עצמן אינן גורמות למחלות. בעוד שכיני הערווה יכולות לשאת מזהמימם אחרים- ככל הנראה כיני הראש אינן מעבירות את המחלה. כיני ראש גורמות ברוב המקרים לגרד עז בקרקפת. ראוי לציין שהגרד נגרם עקב תגובה אלרגית לכינה, ולא בעקבות הנשיכות על עור הקרקפת. חלק מהאוכלוסייה אינו אלרגי לכיני ראש, ולכן לא ירגישו כלל שנדבקו. גרד כתגובה אלרגית לכינים עלול להופיע עד כשלושה חודשים לאחר ההדבקה. במקרים נדירים עלול הגירוד לגרום לזיהום דלקתי- בדע בגלל שריטות חוזרת של האיזור ולעיתים על זה מתלבש זיהום משני חיידקים.

בחלק מהמקרים ניתן להבחין בפריחה בעורף שנגרמת עקב תגובה להפרשותיהן של הכינים.

קשה לאתר את הכינים על הקרקפת, לעתים גם לאחר בדיקה יסודית של הראש והשיער. הימצאותן של ביצי כינים שטרם בקעו ושל ביצים ריקות אינן מספיקות כדי לקבוע אבחנה פעילה בכיני ראש, וזאת מאחר וקשה להבדיל בין ביצים שטרם בקעו לבין ביצים ריקות, שעלולות להישאר על השיער גם לאחר טיפול יעיל בכינים.

כדי לקבוע שאכן חלה הדבקה בכיני ראש יש לאתר לפחות כינה אחת באמצעות סרוק במסרק צפוף.

כאשר מתעורר חשד להדבקה כדאי לבדוק אם בבסיס השיער ישנן ביצי כינים. בנוסף יש לסרק את השיער במסרק צפוף כדי לאתר ולהסיר את הכינים עצמן. ללא טיפול משלים בתכשיר רפואי עלולות הכינים להמשיך להתרבות על הראש.

מה אפשר לעשות על מנת להיפטר מכיני הראש אחת ולתמיד?

קודם כל להבין שלצערינו- אין זבנג וגמרנו. הכינה מטילה ביצים והביצים ולעיתים אף הכינים מפתחות עמידות לחומרים הכימים קשר נמצאים בתכשירים. כמו כן הרבה פעמים יש הדבקה חוזרת כיוון שלא כל הילדים באותו המקום מטפלים בבעיה במקביל. כמו כן יש להבין שלא ככל שנהיה יותר אגרסיבים- הטיפול יהיה יעיל יותר- להיפך- שימוש בחומרים חזקים (חומץ, אקונומיקה, נפט וכד) או אפילו חומרים מבית המרקחת עפ עור פצוי מגרד- יכולים לגרום לגירוי משני משמעותי בקרקפת. קשה להיפטר מכיני ראש מאחר שהן מתרבות במהירות ומפתחות עמידות כלפי תכשירים רפואיים קוטלי כינים.על מנת לטפל בכינים נדרשת סבלנות, אורך רוח ובעיקר- טיפולים חוזרים ונשנים.

יש שני אמצעים לקטילת הכינים- הדברה כימית (כמו ריסוס לחרקים…) ואמצעים פיזיקלים (כלומר "שחונקים" מכאנית את הכינה) כיום קיימים תכשירים חדשים המבוססים על סיליקון ושמן. מניחים שכיני הראש לא תפתחנה עמידות נגד תכשירים אלו מאחר שהשפעתם אינה כימית, אלא פיזית.

לאחר שווידאתם שילדכם אכן נדבק בכינים תוכלו לטפל בו בבית באמצעות סירוק במסרק צפוף או באמצעות תכשיר קוטל כינים. חשוב להבין כי אף אחת מהשיטות אינה מגנה בפני הדבקה חוזרת.

ניתן להשלים את הטיפול עם חומרים טבעיים כמו שמן עץ התה, שמן מנתה או שמן רוזמרין, שנמצאו יעילים במניעת הדבקה חוזרת, כמו גם עם שמפו יומיומי שמכיל ריכוזים גבוהים של שמן רוזמרין.

מאחר וכיני הראש אינן שורדות לאורך זמן כשאינן נמצאות במגע עם הקרקפת אין צורך לכבס כלי מיטה או בגדים שבאו במגע עם הכינים. יחד עם זאת, אם יש צורך לבצע חיטוי יסודי יש לאוורר את האריגים תחילה במשך 3 ימים, ורק אז לכבס במשך חצי שעה, בטמפרטורה של 60 מעלות צלזיוס.

טיפים

צריך להבין שסירוק הקרקפת במסרק סמיך עדיין נותר הטיפול הבסיסי והיעיל ביותר כנגד הכינים.

צריך להבין שיש לחזור על הטיפול אפילו יום כן יום לא על מנת לתפוס במסרק גם כינים קטנות שלא בקעו. ניתן להעזרר גם בהסרה מכאנית של הביצים באופן ידני (ביצים אשר נמצאות במרחק מהקרקפת- יש סיכוי שאינן חיות..ואילו ביצים קרובות לקרקפת חיות בדכ)

במידה ויש קשרים בשיער או הפרשות שנדבקו לקרקפת כתוצאה מזיהום משני- יש לטפל בזיהום ולהשתמשך במרככי שיער ולסרק את השיער בעדינות- אין צורך לחרוט את הקרקפת ו או לתלוש שיער בצהליך. המשמעות היא החזרות ולא האגרסיביות.

ממליצה להשתמש בחומרים קוטלי כינים (לרוב מכילים פרמטרין בריכוזים שונים, מלטונין) כאשר יש למרוח על פני עור הקרקפת ולעסות לתוך הקרקפת (בהנחה שהקרקפת איננה פצועה!!) ולחזור על שימוש בחומר רק לאחר עשרה ימים. בין לבין ניתן להמשיך לעשות טיפול במסרק סמיךבמקביל להמשיך טיפול מונע פעם פעממייים בשבוע .

להשתמש בטיפולי דוחה כינים על בסיס קבוע כמו שמן רוזמרין וכן ללכת עד כמה שניתן עם שיער אסוף למסגרות עמוסות ילדים.

אפשר לשלב שימוש בקוטלי כינים אורגניים- טבעיים (סיליקון, חומץ, שמן מנטה, שמן רוזמרין)- אבל לא מומלץ בשום פנים וראופן לרקוח לבד בבית- אלא להשתמש בתכשירים שעברו התאמה מבחינת ריכוז ואיכות לשימוש על פני עור הילדים (שימוש בתכשיר לא מבוקר עלול לגרום לגירוי של הקרקפת ולאו דווקא ליעילות ).

המאמר נכתב באדיבות ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור.

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים