מפגש עם סרטן הוא טראומה

מפגש עם סרטן הוא טראומה. סקירה דוסיז צרכנות.

מאת: איזבל מיקל

מחלת הסרטן נוצרת בגוף במשך חודשים או שנים, אך הבשורה על קיומה נמסרת על ידי הרופא בשנייה. הידיעה על המחלה, המפגש איתה, מחולל דרמה נפשית וגופנית המטלטלת אותך ממקומך ומטיחה אותך בעוצמה אדירה לתהומות הנפש. כל מה שהכרת, כל מה שידעת, חשבת, יכולת, רצית וחלמת – מתפוגג.
המפגש עם הסרטן הוא טראומה, ולמרות שרובנו כבר מבינים את זה, לא רבים מבינים שאדם ששרד את הסרטן, נשאר בפוסט טראומה.

במאמר זה אני רוצה לדבר על נושא חשוב מאוד שבחוויה שלי שאינו מקבל מספיק מקום – מפגש עם סרטן הוא טראומה – את זה רובנו מבינים . אבל רובנו לא מקבלים את העובדה שאדם שחווה סרטן נשאר בפוסט טראומה.

המפגש עם הסרטן, המפגש עם המוות, מייצר טראומה הנצרבת במוח ובלב. הטיפולים הפיזיים הם תהליך ארוך ומתיש, ההחלמה היא אתגר עצום, שלאחריו,  חייב להתחיל התהליך של העיבוד הנפשי, לאחר החלמת הגוף, מתחילה החלמת הנפש. המפגש עם מחלת הסרטן הוא מפגש מול סופיות, מול המוות, עד אותו הרגע, המודעות שלנו מכחישה את העובדה שאנו רק עוברי אורח בעולם הזה. המפגש עם הסרטן מייצר חוסר אונים, כעס, חרדה, פחד, סבל וייאוש.


המשקפיים של המפגש עם הסרטן יהיו לפי הטראומות הפרטיות שלנו. אם אני רגיל להתמודד עם החיים בכעס כך יהיה מול הסרטן , אם אני חווה פחדים הם יגדלו בהתמודדות ,  אם אני רגיל לפגוש ביקורת ואשמה כך יהיה גם עכשיו, שמתמודדים עם הסרטן כל החוויות יהיו  בזכוכית מגדלת. כל התחושות הללו לא נעלמות בבוקר אחד בסיום הטיפולים, הם מלוות אותנו שנים קדימה. הגוף אולי בריא מתאים סרטנים, אבל הצלקות נשארות בנפש.

כאשר תהליך הטיפולים האגרסיביים מסתיים הסביבה הקרובה בציפייה שעכשיו אין צורך לדאוג יותר, יש ״ניצחון״ על המחלה. אבל מה קורה לאדם כאשר הוא מבריא, כאשר כולם סביבו נרגעו, שסכנת המוות חלפה מחייו? הרוב חושבים שמובן מעליו שאדם יקום בבוקר ויתפקד כרגיל, אין הרבה מקום בחברה שלנו למשהו אחר. אבל האדם השורד איננו אותו אדם שחלה בסרטן, הוא אדם אחר, עם מבט שונה על החיים, הוא חווה תהליך גופני מורכב, הוא חיי חודשים ושנים בתחושת חירום, ״במוד״ של הישרדות.

אל מול הסרטן יש המדע מציג התוויה ברורה לדרך הטיפול, ההתמודדות עבור החולים היא קשה, אבל תהליך הטיפול ברור. לצערי, בשל אי ההכרה בפוסט הטראומה שהסרטן מייצר, אין את ההכרה הדרושה, ותשומת הלב הדרושה, בכדי לגבש דרך טיפול סדורה ומערכתית בשורדים.

למרות שהדרך הנכונה להתמודד עם הפוסט טראומה שנוצרה לאחר ההחלמה מסרטן היא נושא שעוד יש לחקור ולהתעמק בו, ובטח שלא אספיק לכסות את כולו במאמר הזה. אני יכולה לשתף בניסיון האישי שלי, ובניסיון שצברתי מטיפול בעשרות מטופלים , מה בפועל מייצר שינוי.

 זהו הרגע לפגוש כלים שיעזרו להתמודד עם הטראומה , זהו הרגע לפגוש טיפול נפשי .

 לסרטן שני שלבים :

הראשון הטראומה מול שינוי החיים בין רגע והשני הפוסט טראומה ללמוד לחיות עם החוויה ולאט עם הרבה סבלנות ללמוד לשחרר אותה.


הכלים שיכולים לעזור מול החוויות האלה :

טיפול נפשי –  לאורך השנים ואחרי הרבה מאוד ניסיון בתחום , אין דרך להתחמק מזה, בשביל להתגבר על פוסט טראומה צריך לדבר עליה, על העבר שלנו, לשחזר את הרגעים הקשים ולהתמודד איתם בסביבה מוגנת, בטח שהטיפול דרוש עוד יותר לקראת בדיקות תקופתיות, שפעמים רבות מייצרות רגרסיה.

בטיפול הנפשי אני רואה חשיבות מאוד גדולה לעשות מקום לתחושות הגוף . המיינד , השכל , מספר לנו הרבה מאוד סיפורים , מניפולציות , הכחשות , חוסר אפשרות להתמודד עם פחד ,כאב שהופכים לסבל .. הגוף אינו משקר – כאשר אדם אינו נושם נשימה עמוקה זה הרגע לחקור את התחושות של הגוף . האם בכלל אנחנו יודעים מה אנחנו מרגישים או לרוב אנחנו  ״ חושבים ״ מה אנחנו מרגישים ….לחשוב זה לא להרגיש …להרגיש זה תחושה . אולי ברגע זה נשאל את עצמנו מה כרגע קורה בנו? האם נדע לתת לזה תשובה? בטיפול אני מלמדת אדם את המפה  את השפה של הרגשות של עצמו. חקירה לנפש, חיבור לנשימה .

התמיכה השנייה המאוד חשובה היא מיינדפולנס, כלי מאוד עוצמתי למפגש עם כאן ועכשיו ועם הרעש הפנימי . דרך הקשבה פנימית אנו לומדים להכיר את עצמנו את התגובות שלנו ומי האורחים הפנימיים שמנהלים אותנו .גם לאלה שאומרים ״ אני לא מתחבר לזה …זה רוחניות".


פעילות גופנית – מחלת הסרטן מלווה בתחושה שהגוף ״בוגד״ בנו לאחר המחלה הגוף לא מרגיש אותו הדבר, חיזוק השרירים, והחזרה לפעילות גופנית קבועה מחזיר לנו את הביטחון והאהבה לגוף שלנו, ומעלה את מצב הרוח הכללי.

אני מקווה שבשנים הקרובות נראה יותר ויותר יוזמות גדולות המסייעות לשורדים להתמודד עם היום שאחרי, הסרטן איננו המחלה הרצחנית שהיא הייתה בעבר, היא קשה והיא עדיין הורגת, אבל ככל שהמדע מתפתח, יותר ויותר אנשים שורדים, והגיע הזמן, שניקח את הטיפול בהם ברצינות.

 הדרך היא מסע , מסע של חיים , מסע של אומץ , של רצון ומאמץ לחיים טובים ומלאים יותר .

איזבל מיקל, פסיכותרפיסטית, הילינג, מיינדפולנס, מתמחה בסרטן, היא אחת המרצים שישתתפו ב INSPIRATION 2022 – הכנס השנתי הגדול בישראל למטפלים ברפואה משלימה ואינטגרטיבית שיתקיים בתאריכים 5-6.7.2022 במרכז וואהל-בר אילן ברמת גן.

תמונת אילוסטרציה

תגובות אחרונות

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים