1

לייקים

התייבשות בקרב תינוקות – מה חשוב לדעת?

הימים השמשיים של עונת הקיץ הישראלית, נעימים לישיבה בים, להסתובבות בחוץ ולטיולים, אך החום הכבד שמלווה אותם עלול להפוכם גם למסוכנים, במיוחד עבור ילדינו הקטנים.

שתפו:

התייבשות בקרב תינוקות – מה חשוב לדעת?

הימים השמשיים של עונת הקיץ הישראלית, נעימים לישיבה בים, להסתובבות בחוץ ולטיולים, אך החום הכבד שמלווה אותם עלול להפוכם גם למסוכנים, במיוחד עבור ילדינו הקטנים.

שתפו:

תינוקות, בדיוק כמו מבוגרים, עלולים לאבד נוזלים ולסבול מהתייבשות בשל טמפרטורות הקיצון. אנה קוגן, אחות ויועצת הנקה מוסמכת MA מספרת על סימני ההתייבשות בקרב תינוקות, כיצד ניתן למנוע ולטפל במידת הצורך.

לעיתים נדמה שכל מה שתינוקנו עושה מסתכם בשינה, אכילה ועשיית צרכים בחיתול, אותו אנו נדרשים להחליף כמות לא מבוטל של פעמים ביום. הסיבה לעשיית הצרכים המרובה נעוצה בעובדה שביטנו של התינוק קטנה ומכילה פחות תכולה מזו של מבוגרים וילדים גדולים, ועל כן אנו עדים לכמויות גדולות של שתן בחיתול. בנוסף חילוף החומרים שלהם מהיר יותר ולכן הם זקוקים למזון ונוזלים מסביב לשעון, אותו הם מקבלים בעת האכלה בבקבוק או הנקה.

מהי כמות הנוזלים לה התינוק זקוק?

גיל 6-4 חודשים, הוא למעשה השלב שבו מתחילים לשלב מזון מוצק בתזונת התינוק, כל הנוזלים להם זקוק התינוק מגיעים אליו דרך חלב אם או מתרכובת הפורמולה. כלומר, באופן כללי אין צורך להוסיף נוזלים נוספים לפני גיל חצי שנה אלא אם רואים שהתינוק איבד נוזלים דרך שלשול או הקאה – במקרים כאלה נציע יותר הנקות או בקבוקים. לאחר שהתינוק מתחיל בתזונה המכילה מוצקים, כמויות קטנות של נוזלים יתחילו להגיע ממקורות אחרים, כגון פירות וירקות. בשלב זה נתחיל גם את החשיפה למים. עם התחלת המזון המוצק בגיל חצי שנה, ניתן לצפות לירידה טבעית בכמות ההנקות והבקבוקים הניתנים במשך היממה, ולכן חשוב שתהייה תוספת של מים. יש לזכור שכאשר יוצאים החוצה ומזג האוויר חם, חשוב שיהיה אתכם בקבוק מים מוכן עבור הפעוט (מגיל חצי שנה).

מהם הסימנים המעידים על התייבשות בקרב תינוקות?

במידה והתינוק מקיא, לא פליטה אלא כמות גדולה של תוכן הארוחה, סובל משלשול או חולה (בליווי חום) או במידה והיינו בחוץ במזג אוויר חם במשך זמן ממושך, חשוב להקפיד על ניטור סימני התייבשות.

תסמינים המחייבים התייעצות רפואית:

* פחות מ-6 חיתולים רטובים ב- 24 שעות או במידה והחיתולים שנשארים יבשים במשך שעתיים – שלוש, מה שעשוי להיות סימן לכך שתפוקת השתן בירידה.

* שתן שהצבע שלו צהוב כהה והוא מרוכז יותר, מלווה בריח חריף.

* ריריות יבשות, ניתן להבחין לעיתים גם בשפתיים סדוקות.

* בכי ללא דמעות, מעל גיל שלושה חודשים.

* מראה עור יבש. ניתן לבדוק על ידי צביטה עדינה כלפי מעלה אם העור לא אלסטי ונשאר בצורת אוהל למספר רגעים.

* עיניים שקועות.

* אדישות, התינוק לא מתקשר ולא מגיב.

* מרפס קדמי שקוע .

במקרים קיצוניים, תינוקות יזדקקו לטיפול מיידי ואף קבלת עירוי נוזלים דרך הוריד לאור המצב. אם הנכם שמים לב לאחד מהתסמינים הבאים, יש לפנות בדחיפות לקבלת טיפול רפואי:

* התינוק לא נתן שתן במשך שש שעות.

* התינוק מאוד לא רגוע.

* ישנוני בצורה בלתי רגילה ואינו מגיב אלינו כלל.

* בעל ידיים ורגליים קרות ו / או מראה של כתמים על העור.

כיצב נטפל במצב בו הובחנה התייבשות?

במקרים בהם התינוק סובל משלשולים או מקיא, עדיין נמשיך להציע לו את השד או את הבקבוק בדחיפות הרגילה או לעיתים דחופות יותר. לפעמים התינוק יינק או ישתה פחות פר מנה, אך נשאף שבמכלול הכמות הכוללת שניתנת תהיה גדולה יותר. במידה והתינוק הקיא, יש לחכות שעה ולאחר מכן להציע כפית נוזל בכל 10 דקות למשך שעה.

במידה והתינוק מעל  גיל חצי שנה מים, הנקה או בקבוק במידה וקטן יותר. אם התינוק אינו מקיא שוב, יש להעלות בכמות כל פעם. במידה ויש אובדן משמעותי של נוזלים, במיוחד בשילוב של שלשולים והקאות, רופא הילדים של ילדכם עשוי גם להמליץ עבור פעוטות נוזלים שיאפשרו להוסיף גם אלקטרוליטים שהפעוט יכול לאבד בהקאות ושלשולים (נתרן ואשלגן).

כותבת המאמר היא אנה קוגן, אחות ויועצת הנקה מוסמכת MA למותג התינוקות NUBY

אולי יעניין אותך גם...

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא רצית לפספס את זה!

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים