9

לייקים

לימוד מגילת אסתר בדרך שאלות ותשובות

מה שאלתך – לימוד מגילת אסתר בדרך שאלות ותשובות הרב חגי ולוסקי

לימוד מגילת אסתר בדרך שאלות ותשובות

מה שאלתך – לימוד מגילת אסתר בדרך שאלות ותשובות הרב חגי ולוסקי

שתפו:

לקראת חג הפורים יוצא לאור הספר 'מה שאלתך' על מגילת אסתר במהדורה שניה מורחבת, מוגדלת ועשירה.


החידוש המייחד את הספר 'מה שאלתך', שאוגד כ-450 שאלות, ועליהן לקט תמציתי של תשובות, החל מדברי חז"ל בגמרא ובמדרשים ועד מפרשי התנ"ך, ראשונים, אחרונים וגדולי הדורות. הספר 'מה שאלתך' ערוך באופן, המאפשר ומסייע בלימוד המגילה בדרך שאלות ותשובות לכל המעוניין להעמיק בלימוד המגילה, אב עם ילדיו, המורה עם תלמידיו, וכל החפץ בהכנת שיעור או רעיון.


לספר 'מה שאלתך' שלושה מאפיינים ייחודיים:
א. תמצית פירושי המגילה באמצעות שאלות ותשובות. למגילה פירושים רבים, וכמו בכל חלקי התורה, חלקם סותרים ונוגדים זה את זה. [כדוגמת, האם אחשורוש והמן ידעו על הקשר המשפחתי של אסתר עם מרדכי. וכן רבו הדעות האם אחשורוש ידע לאיזה עם שייכת אסתר ועוד]. המחבר השתדל להביא את מרביתם.


ב. המלך – חז"ל דורשים (מדרש רבה פרשה ג, י) על הפסוק "אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ", "כל מקום שנאמר במגילה זו 'לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ' – במלך אחשורוש הכתוב מדבר, וכל מקום שנאמר 'לַמֶּלֶךְ' סתם – משמש קדש וחול". השתדל המחבר ללקט בטוב טעם את ביאורי המפרשים, שמבארים כיצד המילה "המלך" מכוונת גם למלכו של עולם.
ג. השגחת הקב"ה במגילה. רלב"ג מבאר שהמגילה נכתבה לפרסם את הנס שעשה הקב"ה, לחזקנו באמונה שהקב"ה מסובב את השגחתו בעולם (א, א). במרבית הפסוקים השתדל המחבר להראות, כיצד הכל מושגח ומונהג מהקב"ה.


מקבץ שאלות, ל"טעימה" מהספר: "יִכָּתֵב לְאַבְּדָם" (ג, ט) מדוע המן לא אמר למלך במפורש שרוצה להרגם? ; מדוע מרדכי לא הסיר את השק ונכנס לארמון לדבר עם אסתר? (ד, ב) ; "וּמָחָר אֶעֱשֶׂה כִּדְבַר הַמֶּלֶךְ" (ה, ח) מדוע אסתר דחתה את אמירתה למחר? ; "וְיִתְלוּ אֶת מָרְדֳּכַי עָלָיו" (ה, יד) מדוע הציעו להרוג את מרדכי דוקא בתליה? ; "וְהָמָן בָּא לַחֲצַר… הַחִיצוֹנָה", (ו, ד) מדוע בא לשם ולא נכנס לארמון? ; "מַהֵר קַח אֶת הַלְּבוּשׁ… וַעֲשֵׂה כֵן לְמָרְדֳּכַי", (ו, י) מדוע השפיל את המן ואמר לו לעשות זאת בעצמו? ; "וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וַיֹּאמֶר לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה" (ו, ה) מדוע כפל הלשון? ; "מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא" (ו, ה) איך אחשורוש "היתמם" ושאל זאת לאחר שהוא נתן להמן אישור לבצע את הגזירה? ; "וַיִּקָּרְאוּ סֹפְרֵי הַמֶּלֶךְ… חֹדֶשׁ סִיוָן", (ח, ט) מדוע המתינו בכתיבת האגרות עד אז, הרי המן נהרג בחודש ניסן? ; "וַיָּשֶׂם הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ מַס עַל הָאָרֶץ וְאִיֵּי הַיָּם", (י, א) מדוע חשוב להשמיענו זאת בסוף מגילת אסתר?


הספר מצטרף לסדרת הספרים, שזכו לאהדה רבה וקנו להם שביתה בקרב ציבור בני התורה וזכו לעלות על שולחנם של ת"ח, מפרי עטו של המחבר, 'כי ישאלך' – הגדה של פסח, 'תורתך שאלתי' – לימוד פרשיות התורה בדרך שאלות ותשובות, 'כי ישאלך' לילדים.

ספר זה תורגם לאנגלית ומופץ ברחבי העולם ע"י ארטסקרול.

ניתן להשיג אצל המחבר: 058-3213811, ובמייל – [email protected]
הפצה ראשית: גיטלר.

אולי יעניין אותך גם...

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא רצית לפספס את זה!

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים