ניר שמול מנכ"ל חברת שניר והחברה לפיתוח והתחדשות
עירונית: "ככל שהמדינה והרשויות המקומיות פועלות
במטרה לעודד תחבורה ציבורית על חשבון התחבורה
הפרטית, נושא החנייה מקבל התייחסות נדל"נית נפרדת
ולעיתים משמעותית מאוד מול מחיר הדירה."
הקשר בין הנדל"ן לחניה – עלות בנייה של חנייה תת קרקעית היא כ-4,000-
3,000 ₪ למטר מרובע ומקום חנייה דורש בממוצע 60-40 מ"ר לחנייה בודדת
( תלוי בגבולות המגרש, בגיאומטריה של המגרש, רמפה וכו' ).העלות של היזם
למקום חנייה היא בין 250-120 אלף ₪ לכל מקום חנייה. חניות אלו נמכרות
לרוב במחיר כפול עד משולש על ידי יזמים באזורי הביקוש.
ניר שמול: "החלטת הממשלה על העלאת התעריפים לחניות בכחול לבן תביא
לעלייה משמעותית במחירי החניות בגוש דן ובכל הערים הגדולות"
העלאת תעריפי החניה בערים הגדולות – החלטות ועדת הכלכלה בנושא
ביטול תעריף המקסימום לעיריות עבור חנייה בכחול לבן היא החלטה נוספת
בשרשרת של החלטות שחלקן מופעיות בחוק ההסדרים הקרוב במטרה לעודד
תחבורה ציבורית ( תקציב למטרו ), להקטין את כמות הנכנסים ברכבים למרכזי
הערים הגדולות ( אגרת גודש ) , הרחבת נתיבי התחבורה הציבורית על חשבון
מסלולי נסיעה ועוד.
ההחלטה תשפיע באופן ישיר ומיידי על מחירי החניות
במרכזי הערים שכיום מתומחרות בין 600-150 אלף ₪ למקום חנייה תלוי
במיקום הספציפי.
החלטות של עירית תל-אביב – החלטות אלו מצטרפות להחלטה קודמת של
עיריית תל אביב שהוא הסמן הימני לשאר העיריות אשר לרוב לאחר תקופה מסוימת מיישמות את ההחלטות שנקבעו בתל אביב לשאר הערים שבה
העירייה מחליטה כי במרכז העיר יהיה תקן החנייה שהוא מקום חנייה אחד לכל
שתי דירות שיבנו.
בדרך זו מתבצע צמצום מסיבי של מקומות החנייה לרכבים
פרטיים במרכז העיר. החלטה קודמת הביאה כבר לייקור מכירן של חניות
וכמובן מחירי ההשכרה של החניות לצד עלייה במחירי עלות שעת החניה
בחניונים באזור.
המציאות בחיי היום יום – כיום למרבית המשפחות באזורי הביקוש ישנם שני
רכבים ועל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ישנם כיום בישראל ( נכון
לסוף שנת 2020 ) 3,689,300 מיליון רכבים מתוכן 3,173,300 כלי רכב
פרטיים כלומר בממוצע 1.3 כלי רכב למשפחה. נתון זה מעיד על הביקוש ועל
הצורך הגבוה בחנייה ולכן אנו רואים שמחירי החניות מאמירים משנה לשנה
והפכו להיות כיום לנכס נדל"ני מניב לצד הדירה.
תחום החניונים בישראל – בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר חברות
נדל"ן אשר נכנסות לעסקאות בתחום החניונים לאור הביקוש הגבוה לחנייה
במרכזי הערים, פעילות זו מובילה לעלייה במחירי החנייה השעתיים בחניונים,
לצד השכרה של חניות במחיר ממוצע של 1500-1000 ₪ למקום חנייה בודד
במקום מרכזי בעיר לעומת מחירים של 600-500 ₪ לחודש למקום חנייה לפני
8-5 שנים !
התייקרות רוחבית של הנדל"ן בישראל – במאמר מוסגר מדובר בשינוי
מדיניות אדיר אל מול דרישת הרשויות בעבר לשני מקומות חנייה לכל דירה,
דרישה שהובילה להתייקרות במחירי הדירות בעיקר באזורי הביקוש לאור
עלויות הבנייה הגבוהות של חניות תת קרקעיות. שינוי זה של הקטנת כמות
מקומות החניה, יוביל כאמור לעלייה במחירי החניות, עלייה במחירי השכירות
של חנייה וכמובן עלייה במחירים השעתיים בחניונים.
הבעיה המרכזית היא שעדיין אין בישראל לא מטרו, לא רכבת קלה באזור
המרכז שפועלת, נתיבי התחבורה הציבוריים מאוד מצומצמים ותנועת
הרכבות והאוטובוסים מוגבלת מאוד אל מול מדינות העולם המפותחות, ועל
כן החלטה זו לגבי ייוקר תעריפי החנייה בכחול לבן, כאשר אין בנמצא
פתרונות איכותיים של מערכת הסעת המונים זמינה וזולה, מצטרפת
לשרשרת טעויות בשוק הנדל"ן כבר למעלה מ 15 שנה המובילה לעליית
מחירים בלתי פוסקת בכל אזורי הארץ בדגש על אזורי הביקוש.
הכותב ניר שמול מנכ"ל חברת שניר והחברה לפיתוח והתחדשות עירונית.