צעד ראשון לפתרון יוקר המחייה? בעקבות אישור ההקלות במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנייני משרדים רבים יוסבו למעונות סטודנטים ובתי מלון

ניר שמול- מנכל חברת שניר. צילום תומר פדר| סקירה "דוסיז צרכנות"

שוק השכרת המשרדים עבר בחודשים האחרונים מהפך משמעותי כיוון שניכרת ירידה ממוצעת של 20 אחוז בעלויות של דמי השכירות.

הנחת היסוד של המומחים היא שמדובר בירידה זמנית של העלויות הללו לאור העובדה שהאבטלה גואה ויש למעלה מ – 1 מיליון עובדים שנמצאים בתקופת חל"ת או פוטרו וכך הם אינם מאיישים את המשרדים. חלק מהמשרדים נותרו ריקים או כמעט ריקים ואי אפשר לדעת, כמה זמן תימשך ההתנהלות הזו.

ניר שמול, בעלי חברת שניר, בית לשיווק נדלן מתייחס לנושא: "ההחלטה החשובה שהתקבלה במועצה הארצית לתכנון ובנייה להקלות משמעותיות שיאפשרו הסבה של בנייני משרדים למעונות סטודנטים ובתי מלון, היא צעד ראשון וחשוב בדרך לפתרון האמיתי שהוא הסבה של בנייני משרדים למגורים, אני מעריך שזה יהיה הצעד הבא של המועצה ."

 ההתנהלות של ממשלת ישראל

מי שעוסק בתחום הנדל"ן שנים רבות ורואה לאן נושבת הרוח מצפה שגם ממשלת ישראל תראה את הדברים בעין מפוקחת ותמצא פתרונות מעשיים, הוגנים ומתחשבים הן עבור היזמים והן עבור השוכרים כדי שיעברו את התקופה יוצאת הדופן הזו בשלום ולא ייקלעו למצבים פיננסיים קשים מאד. החשיבה היא לדוגמה להקפיא את חוזי השכירות של אותן חברות שבהן אין עבודה והעובדים נמצאים בבית לאור המשבר וכמובן לעצור את תשלומי ההלוואות שהיזמים אמורים להעביר לבנקים עבור מימון שקיבלו.

כמו כן חשוב מאד לעודד חזרה לעבודה של העובדים שנמצאים בחל"ת ולהעביר את דמי הביטוח לאומי ישירות למעסיק, כדי שהוא יוכל באמצעותם לשלם שכר מלא והולם לעובדים, הם יחזרו לעבוד וכך פחות משפחות יהיו במצוקה כלכלית.

אופציה של הסבת משרדים למגורים

במקום שמצד אחד יהיו משרדים ריקים ומצד שני יהיו משפחות חסרות דיור, כדאי לאפשר למשפחות הללו לגור באופן זמני במשרדים הממוקמים בשטחים שאפשר לגור בהם, כמו במרכזי הערים ובאזורי התעשייה.

תרבות הצריכה בישראל בתקופת הקורונה

מהפך הצריכה ב – on line  החל הרבה לפני מגפת קורונה אך התחזק מאד במהלכה. משפחות שלמות מעדיפות לשמור על ריחוק חברתי, בני המשפחה נמצאים בביתם והם ממעיטים להגיע לבתי קפה ולמסעדות כמו כן משפחות רבות מדירות את רגליהן מהקניונים וממרכזי המסחר ורוכשות הכול דרך הרשת. החל במשלוחים של מזון וירקות ועד נעליים, בגדים, משחקים וכל צורך בכל תחום שהוא. למשפחות רבות מגיעות כמעט כל יום שליחים הביתה, כדי להעביר את ההזמנות השונות.

מחירי דמי השכירות של המשרדים והרשתות הקמעונאיות בעתיד הקרוב

ההערכה היא שתהיה בשנה הקרובה ירידה דרסטית במחירי השכירות של המשרדים עד לרמות של 50 אחוז פחות בעלויות דמי השכירות מול התקופה שקדמה לקורונה.

יש לזכור שבשנים האחרונות התפתח תהליך שבו משקיעים רכשו משרדים קטנים והשכירו אותם לעסקים, כדי ליצור הכנסה פאסיבית. הגורמים הללו העדיפו לא לרכוש דירת מגורים לאור העלייה הגדולה בשיעור המס לנכסי מגורים וכעת נוצר מצב שהמשרדים שהם רכשו על הנייר יהיו מוכנים אך יכול להיווצר מצב שלא יהיה למי להשכיר אותם וכך המשקיעים הללו נותרו במצב כלכי בעייתי. הם ציפו להכנסה פאסיבית שתכסה למקצתם את המשכנתאות ולאחרים היא תיצור הכנסה נוספת ובעקבות המגפה כל התוכניות התהפכו.

זו הסיבה שהמשבר של שוק המשכנתאות יכול להתרחב למשבר גם בתחום ההלוואות המסחריות שהעניקו הבנקים לאותם קונים, רובם משקי בית שרכשו משרד וקיבלו הלוואה מסחרית עבורו תוך פתיחה של תיק עוסק מורשה כדי להזדכות על מרכיב המע"מ בעת הקנייה .

כפי שציינתי אני מעריך כי בחודשים הקרובים תתקבל החלטה דרמטית במועצה הארצית לתכנון ובנייה להסב בנייני משרדים רבים למגורים ובכך לתרום לכל מי שנפגע מהמשבר בשוק המשרדים בשל הקורונה ולסייע לשוק המגורים שבו המחירים עדיין מאמירים מחודש לחודש.

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים