הכלי שמסייע לתלמידים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז

מאת: ד"ר עפרה ולטר


מערכת החינוך, מטבעה, מציבה אתגרים רבים ומגוונים בפני ילדים ובני נוער. אולם בעבור
מי שמתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD), האתגרים האלו מתעצמים בעשרות מונים
ולעיתים אף מייצרים תחושה שאי אפשר באמת להתמודד איתם בצורה מספקת.


אנשי חינוך בכל העולם מחפשים דרכים לסייע לתלמידים שלהם לצלוח את האתגרים האלו.
זאת על אף הקשיים המולדים והנרכשים, שלפעמים מונעים מהם למצות את מלוא
הפוטנציאל שבהם. כיום, במציאות שבה שיעורם של בני הנוער המאובחנים עם ADHD גבוה
במיוחד ועומד על למעלה מ- 30% , אנחנו מוכרחים להעניק להם כלים שיעזרו לצלוח לא רק
את האתגרים המיידיים בבית הספר, אלא גם את הלימודים הגבוהים, פיתוח הקריירה ועוד
שורה של יעדים שעלולים להיות מושפעים לרעה מההפרעה הנפוצה.
כשחיים עם הפרעת קשב וריכוז, קשה מאוד להתעלם מגירויים פנימיים וחיצוניים, שלא
מאפשרים להתמקד במשימה שלפנינו. כדי להתגבר על הקושי, רבים פונים לתרופות,
שאמנם משפרות את הריכוז לכמה שעות, אך לא באמת מספקות פתרון ארוך טווח ולעיתים
עלולות לגרום לתופעות לוואי. בשנים האחרונות גוברת ההבנה, כי לצד הטיפולים הקיימים,
ניתן לנצל את המשאבים הפנימיים, שכבר קיימים בכל אחת ואחד מאיתנו, על מנת לטפח
את יכולות ההקשבה, הריכוז וההתמודדות עם גירויים, בצורה הרבה יותר טובה וטבעית,
ללא תופעות לוואי שליליות ועם הרבה תופעות לוואי חיוביות.


תרגול פשוט שמייצר שינויים נוירולוגיים מעודדים
רבים מדברים בעשורים האחרונים על יעילותו של תרגול מדיטציה בשיפור היכולות
הקוגניטיביות ובהגברת השליטה העצמית. אני באופן אישי מלמדת יוגה ומתרגלת מדיטציה
באופן קבוע – ובשנה האחרונה נחשפתי לתרגול שסקרן אותי במיוחד – מדיטציה
טרנסנדנטלית. קורסים שאני מלמדת בחוג לחנוך ובתוכנית לתואר שני בדרמה- תרפיה
במכללה האקדמית תל-חי, נפתחים במספר דקות של מדיטציה טרנסנדנטלית המאפשרות
השקטת התודעה והתוצאות נהדרות, הסטודנטים מדווחים כי תרגול זה משפר להם באופן
ניכר את ההקשבה ויכולת הריכוז בשיעורים. בנוסף לדיווחי הסטודנטים, עומד מאחורי תרגול
מדיטציה זו בסיס מחקרי, המעיד על היתרונות הרבים שמקנה השיטה, המבוססת על מסורת
עתיקה, שהובאה למערב בראשית שנות ה-50.


ב-2008 נערך מחקר מעניין בנושא, שפורסם בכתב העת המדעי Current Issues in
Education וסוקר בהרחבה בכלי התקשורת. החוקרים, שעקבו אחרי ילדים בין הגילים 4 עד
17 שאובחנו עם ADHD, גילו כי תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית סייע אצלם בהפחתת
התסמינים של הפרעות קשב וריכוז. לדברי החוקרים, השיפור התאפשר בין היתר, דרך
הפחתת תופעות הנלוות להתמודדות עם ההפרעה ואינן מדוברות מספיק, כגון, לחץ נפשי
וחרדה.


ד"ר פרד טרוויס, מומחה בינלאומי לחקר גלי המוח, סיפר בהקשר הזה בהרצאה שערך כי
התרגול הפשוט הזה מצליח לייצר שינויים נוירולוגיים שממש ניתן לראותם בסריקות מוח
באמצעות מכשירי MRI ו-fMRI. חשוב להבין כי היתרון הגדול בשימוש במדיטציה
הטרנסנדנטלית להפרעות בקשב ובריכוז ולילדים, טמון בהיותה חסרת מאמץ, טבעית
ופשוטה ושאינה דורשת ריכוז, או התבוננות, או דמיון מודרך.

מדיטציה טרנסנדנטלית טכניקה טבעית ופשוטה לשיפור הקשב והריכוז
בקרב מי שמעולם לא תרגלו מדיטציה, קיימת לפעמים התפיסה כי התרגול מחייב אותנו
להילחם במחשבות ולהתמקד בנשימות או במשהו אחר, בכל מחיר. בהקשר הזה חשוב
להבין כי המונח "מדיטציה" הוא מטרייה רחבה שמאגדת תחתיה גישות, שיטות וכלים רבים
ומגוונים.


המדיטציה הטרנסנדנטלית שונה מאד מכל זה, היא 'נקייה' מריכוז ומריקון הראש ממחשבות
וכו'. בזמן תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית נרגעת הפעילות המחשבתית ותשומת הלב
מופנית פנימה באופן טבעי ואוטומטי ונוצר מצב תודעה מיוחד, שמכונה בפי המדענים "ערנות
נינוחה". במצב הזה הגוף שקט ורגוע מאד, הרוח ערנית והמודעות מתרחבת. עם התרגול
היומיומי הסדיר, המצב הנינוח והערני הזה נספג יותר ויותר מעבר למדיטציה, לעשייה
ולפעילות היומיומית, נוצר סדר גבוה יותר בגלי המוח, מה שמביא למיקוד וליעילות הולכים
וגדלים בפעילות. במקביל נוצר עוגן פנימי של שקט ויציבות שקיים בכל אחד ואחת מאיתנו
ושמלווה אותנו לאורך היום.


דרך הכלי הזה, רבים מהמתרגלים מוצאים את עצמם מחוברים יותר ויותר למצב הפנימי
הייחודי הזה, שמאפשר להם הרבה יותר מיקוד ושקט, וזאת ללא עזרים כימיים או גורמים
חיצוניים אחרים. סרינה גרוסוואלד, מומחית ללמידה קוגניטיבית שחקרה את הנושא, ציינה
בהקשר הזה כי במחקרה היא ראתה ש"ההשפעה הייתה הרבה יותר גדולה ממה ששיערנו
בהתחלה".


בעיני רבים, הבשורה המשמעותית כאן היא לא רק השיפור בוויסות הגירויים או העצמת
המיקוד. התרגול מכניס גם המון הבנה, חמלה, ביטחון עצמי ועצמאות לחייהם של מי שאולי
הרגישו לא פעם בחייהם כי ההפרעה שלהם לעולם לא תאפשר להם להרגיש את כל אלו.
ד"ר עפרה ולטר, ראש התוכנית לתואר שני בטיפול באמצעות אמנות ובדרמה-תרפיה,
המכללה האקדמית תל-חי

תמונת אילוסטרציה

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים