הכל אודות אטופיק דרמטיטיס

הכל אודות אטופיק דרמטיטיס. סקירה דוסיז צרכנות

האם תזונה משפיעה על המחלה? האם טיפול ברפואה משלימה יכול להועיל? ואיזה תרופות חדשות קיימות בסל לאטופיק דרמטיטיס? כל התשובות לשאלות הבוערות


מאת: ד"ר מיכל סלומון


מהי אטופיק דרמטיטיס?
דלקת עור אטופית atopic dermatitis ידועה גם בשם אסתמה של העור, ולעיתים גם מכונה אקזמה (eczema) אטופית. זוהי מחלה דלקתית כרונית של העור, היכולה להופיע בדרגות חומרה שונות, החל ממצב קל ועד למצבי עור בחומרה בינונית וקשה.


המחלה פוגעת בכ-20% מכלל התינוקות והילדים ומופיעה כבר בגיל הינקות כאשר בכ-80% מהמקרים היא חולפת עד גיל 16. למרות שמדובר במחלה של ילדים קטנים, אטופיק דרמטיטיס יכולה להופיע לראשונה גם במבוגרים.


מה הסימנים לאסתמה של העור?
במרבית המקרים זוהי פריחה עורית מגרדת המלווה ביובש עור, בדרך כלל נראה רובד אדום על העור שעל פניו יש קשקשת עדינה. מיקום התפרחת בעור משתנה בהתאם לגיל המטופל. בעוד שבתינוקות התפרחת שכיחה יותר בפנים, בגיל הילדות יש בדרך כלל מעורבות של קפלי המרפקים והברכיים.

מהם הגורמים לאטופיק דרמטיטיס ?
אטופיק דרמטיטיס נובעת מהפרעה ביצירה של שכבת העור העליונה, באופן שמותיר אותה חדירה לגירויים שונים היוצרים דלקת עורית. לא מדובר באלרגיה של העור לגורם ספציפי, אלא בנטייה כללית של העור להגיב לגורמים שונים שחודרים אותו. בנוסף, ישנה פעילות יתר של מערכת החיסון במחלה.
גורמים סביבתיים רבים יכולים להחמיר את המחלה כולל: יובש של העור, מזג אוויר קר ויבש, לבישת צמר ובדים סינתטיים, חשיפה לבשמים , לחץ נפשי ומתח.

לרבים מהחולים במחלה יש בן משפחה מדרגה ראשונה שסובל מאטופיק דרמטיטיס או ממחלה אלרגית אחרת כגון: אסתמה נשימתית, נזלת עונתית ודלקת עיניים אלרגית.
האם תזונה משפיעה על אטופיק דרמטיטיס?
הקשר בין מזון למחלה שנוי במחלוקת. לכן לא נהוג להפנות את המטופלים לבדיקת אלרגיה למזונות. עם זאת, במקרים קשים במיוחד של המחלה מומלץ לפנות לרופא אלרגיה לביצוע בדיקת רגישות למזונות. ברוב המוחלט של המקרים הימנעות ממזונות אינה משפרת את מצב העור. לכן יש להתייעץ עם רופא לפני שמחליטים להימנע ממזונות כלשהם.


מהו טיפול באטופיק דרמטיטיס?
הטיפול בדלקת כולל טיפול מניעתי וטיפול בעת התפרצות והחמרה.
טיפול מניעתי
הימנעות מגירויים לעור: ביגוד צמוד, בגדי צמר, קרם לחות: שימוש קבוע בקרם לחות ללא בישום לפחות פעמים ביום, שמן אמבט: שימוש בשמן אמבט ללא בישום במקום סבון וניגוב העור בטפיחות קלות לאחר המקלחת .
טיפולים בעת החמרה
הטיפול המקובל כולל משחות המכילות סטרואידים בעת החמרה בתפרחת שמטרתן לטפל בדלקת. מדובר בטיפול בטוח ויעיל הניתן למשך זמן קצר. לאחר הטבה בתפרחת ניתן להשתמש במשחות ללא סטרואידים על מנת לשמר את המצב הקיים בעור ולמנוע החמרות.


טיפול באטופיק דרמטיטיס בינונית עד קשה מה חדש?
בשנים האחרונות נכנסו לשימוש תרופות ביולוגיות חדשות ופורצות דרך לטיפול במחלה המהוות בשורה של ממש לחולים קשים. הראשונה שבהן הינה דופיקסנט (דופילומב). מדובר בתרופה ביולוגית המורכבת מנוגדן לקולטן IL-4 חלבון קטן המתווך חלק ניכר מהפעילות של אטופיק דרמטיטיס. יעילות הטיפול ובטיחותו גבוהות מאוד. הוא ניתן בזריקה תת־עורית אחת לשבועיים, והיא מאושרת לשימוש במטופלים בני 6 שנים ומעלה על פי התוויות סל הבריאות. בנוסף, קיימת קבוצת תרופות במתן בכדורים ממשפחת מעכבי JAK. בארץ קיימות מספר תרופות כולל רינבוק ( אופדסיטיניב) , סיבינקו ( אברוסיטיניב) . מדובר בתרופות ביולוגיות המאושרות לשימוש בארץ מגיל 18 על פי התוויות סל הבריאות.

טיפול ברפואה משלימה באטופיק דרמטיטיס מומלץ במצבים הבאים:
הרגעת סטרס – באמצעות מדיטיציה, יוגה, מיינדפולנס, טיפול ברפואה סינית – שילוב של צמחי מרפא עם דיקור, נטילת תוספי מזון – אומגה 3 ידוע כמפחית דלקת , נטילת פרוביוטיקה – נשים הרות שנטלו פרוביוטיקה בשלושת החודשים האחרונים של ההיריון, הקטינו את הסיכוי שהתינוק ייוולד עם אסטמה של העור.
לסיכום, טיפול אינטגרטיבי באטופיק דרמטיטיס המשלב רפואת עור קונבנציונלית יחד עם טיפול ברפואה משלימה הינו טיפול מומלץ בבחינת טובים השניים מן האחד.

ד"ר מיכל סלומון, מומחית לרפואת עור, רופאה בכירה במחלקת עור בשיבא והרבליסטית קלינית, היא אחת מהמרצים שישתתפו ב-2023INSPIRATION הכנס השנתי הגדול בישראל למטפלים ברפואה משלימה ואינטגרטיבית שיכלול עשרות הרצאות וסדנאות של מיטב המומחים ויתקיים בתאריכים 21-22.6.23 במרכז וואהל ברמת גן.

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים