הכתובת על הקיר המתפורר !

הכתובת על הקיר המתפורר ! סקירה דוסיז צרכנות

חבר המועצה יגאל וינברגר לשר השיכון: קח אחריות על תיקון המבנים המסוכנים בקרית גת

בניינים רבים בקרית גת מוגדרים כמבנים מסוכנים. בעקבות רעידת האדמה שהורגשה בישראל השבוע, דיירים פונו מהבניין המתפורר וטענו: "אין לנו כסף לשיפוצים". חבר המועצה יגאל וינברגר הזמין את שר השיכון לסיור בהול בעיר

שתי רעידות אדמה חזקות התרחשו לאחרונה בטורקיה ובסוריה שגרמו לעשרות קרבות חפים מפשע. המראות הקשים של ההרס, הלכודים והאבדות הקשות גרם לישראל להושיט יד הומניטרית כמקובל במקרים אלה.
רעידות האדמה הורגשו גם כאן בישראל בעוצמות שונות, כאשר הראשונים להרגיש אותן הם הדיירים בבניינים הישנים והמתפוררים.
לפי דוח שהופץ בשנה שעברה על ידי משרד הבינוי השיכון עולה כי תרחיש האסון של רעידת אדמה בישראל הוא לא שאלה של "האם" אלה "מתי?". בישראל ישנם כ-80 אלף מבנים שמוגדרים מסוכנים והם נבנו שנים רבות בטרם השתנה תקן הבנייה בשנת 1985.
ומה המצב של קריית גת ?
גם בתושבים רבים בעיר קריית גת נמצאים תחת סכנה ברורה ומיידית בגלל תנאי מגורים שאינם ראויים לבני אדם כולל פגמים וכשלים הזועקים לשמיים. בשנים האחרונות מבני מגורים רבים בשכונות הוותיקות נמצאים בסכנת קריסה. הדיירים במבנים נמצאים בסכנת חיים מתמדת והרשות בוחרת להטיל את האחריות ותיקון הליקויים על הדיירים עצמם.
רק לפני כחודשיים דיווחנו בעיתון "מה נשמע ?" על אירוע קריסת תקרת דירה בבניין מגורים ברחוב שמואל הנביא 15,שקרסה על דייר מבוגר שמתגורר במבנה. האירוע הזה יכול היה להימנע בקלות אילו רק הקשיבו לציבור, שהתריע פעמים רבות על הסכנות, ולא היו מתעלמים מהבעיה בצורה אבסולוטית. עד היום לא נמצא פתרון לדיירי הבניין או להרוס את הבניין המועד לפורענות.
אירוע נוסף התרחש השבוע בעיר קרית גת לאחר רעידת האדמה. בשדרות גת 58 הרגישו את המבנה זז בעוצמה רבה, מה שגרם לבהלה גדולה בקרב הדיירים. הדיירים המפוחדים התפנו מהבניין והזעיקו את כוחות ההצלה ופיקוד העורף. למרות המתנה ממושכת לבדיקת המבנה על ידי מהנדס העיר, הוא לא הגיע והתושבים נאלצו לחזור לבניין המסוכן ולקוות לטוב.
התופעה הזו מוכרת בקריית גת ותושבים רבים קיבלו מכתבים מהעירייה הדורשת מהם לתקן את הליקויים ולהחזיר את המבנה למצב ראוי למגורים, כאשר כל ההוצאות הם מכספם הפרטי. למרות שבעירייה יודעים שמדובר בדירות ישנות ובאוכלוסייה קשת יום שאינם יכולים לעמוד בהוצאות הכלכליות לתיקון המבנה. אוכלוסייה זו, שרובה מתגוררת בדיור ציבורי, מוכרת למשרד הרווחה בעיר ונמצאת בליווי שוטף של עמותות על מנת לשרוד את היום יום. "אנחנו בקושי גומרים את החודש. יוקר המחיה, ההתייקרות של המוצרים הכי בסיסיים גרמה לנו לבקש סיוע מעמותות שונות. אם אין לנו כסף כדי להתקיים, מאיפה נוכל להביא אלפי שקלים לתיקון הליקויים", תהה אחד הדיירים. "אף אחד לא רוצה לגור במבנה מסוכן ואף אחד לא ירצה לגור במבנה מסוכן ולכן חובה לשמוע אותנו ולעזור לנו. אין לנו לאן ללכת !", הוסיפה דיירת אחרת.

כבר שנים שהדיירים מבקשים מחברת "עמידר" מענה ראוי למצב ומציפים נושאים המעידים על סכנה ממשית כמו קירות מנותקים ורצפה שזזה, אך פניותיהם נותרו ללא מענה.

צועק את קולם של התושבים השקופים
חבר המועצה יגאל וינברגר קיבל פניות רבות מתושבים מודאגים ומיד יצא לסייע לתושבי הבניין. "אנשים פנו אליי בעקבות מצב הבניין והביעו חשש לגורלם. הייתה פאניקה גדולה שטרם קיבלה מענה מצד הרשות. שעות מתוחות, עצבים והמתנה למהנדס העיר, שבחר לא להגיע ולבחון את מצב הבניין. הגיע הזמן לפתור את הבעיה הלאומית", סיפר וינברגר.
וינברגר פנה באופן בהול השבוע לשר הבינוי והשיכון הנכנס, יצחק גולדקנופף ואל מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן. במכתבו ציין וינברגר כי אנשים משכונות מצוקה לא יכולים להוציא מיליוני שקלים מכיסם בשביל לתקן את הלקויים בבניינים. במכתבו אף הזמין את השניים להגיע לסיור בשכונות ולראות את המצב הקשה.
יגאל, מה אתה מצפה שהמדינה תעשה בנדון ?
"התופעה של מצב תחזוקה המבנים בשכונות המצוקה קשה ומקוממת. הגורמים הרלוונטיים ברשות חייבים לפעול באחריות כלפי בתושבים ולהעניק פתרונות מיידים לפני שחס וחלילה יהיה אסון שיגבה מחיר כבד של חיי אדם".
וינברגר מסכם: " נבחרי הציבורי חייבים לזכור את האנשים שאין ביכולתם לזעוק לעזרה. חייבם לזכור, להושיט את היד ולהפוך כל אבן עד שימצאו פתרון לכאבם. לא אנוח ולא אשב מנגד כל עוד לא יימצא פתרון למצוקתם של התושבים היקרים".

קרדיט לתמונה: באדיבות תושבי השכונה

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים