חדשנות טכנולוגית בטיפול בקטרקט

חדשנות טכנולוגית בטיפול בקטרקט. סקירה דוסיז צרכנות

העתיד כבר כאן: חדשנות טכנולוגית בטיפול בקטרקט
מאת: ד"ר ענאן עבאסי


התפתחות קטרקט (ירוד) בעדשת העין היא תופעה נפוצה, בעיקר אצל מי שחצה את גיל 60, והסיכון לסבול ממנה עולה ככל שאנו מזדקנים. קיים סיכוי סביר שאם נזכה לשיבה טובה, כולנו נסבול מקטרקט בגיל המבוגר.
קטרקט יכול להופיע גם אצל אנשים צעירים יותר, בשל מגוון סיבות: כסיבוך של מחלת הסוכרת, לאחר חבלה משמעותית בעין, חשיפת יתר לשמש, טיפולים קרינתיים אצל חולים אונקולוגיים, טיפולים תרופתיים מסוימים – בעיקר בסטרואידים, ואפילו בשל גורמים תורשתיים, או משפחתיים במקרה שיש בני משפחה שאף הם פיתחו קטרקט בגיל צעיר. לעיתים זה עלול לקרות גם בגלל חילוף חומרים לקוי או הפרעה תזונתית.
בנוסף, ישנם מקרים של קטרקט מולד שעשויים להופיע אצל תינוקות רכים או בגיל צעיר מאוד, וקשורים במרכיב תורשתי או כתוצאה מבעיה שהתעוררה במהלך ההיריון של האם.
לפני הכל, מהו קטרקט?
המילה קטרקט פירושה "מפל" בלטינית, וגם בשפות ותרבויות אחרות נעשה שימוש במים יורדים (ירוד בעברית ומים לבנים בערבית) לתיאור העכירות המתהווה בעדשה כאשר אז חשבו שמים היורדים מהראש דרך עצבי הראיה גורמים לעכירות בעדשה ומטשטשים את הראיה.
היום אנו יודעים שהקטרקט הינו מצב שבו העדשה מאבדת משקיפותה ומופיעה עכירות, שבשלביה ההתחלתיים אינה משפיעה על הראיה, אך ככל שהיא מחמירה, יופיעו סימפטומים של ירידה בחדות הראיה, טשטוש או סנוור, או בעיה בראיית לילה, תלוי בסוג הקטרקט. תופעות אלה תתגברנה ככל שיחלוף הזמן.
אז מתי כדאי לטפל בבעיה?
הטיפול המקובל בקטרקט הוא ניתוח להחלפת העדשה העכורה בעין. בעבר, הגישה הרווחת הייתה, שכדאי לטפל בקטרקט רק כאשר הוא מגיע לבשלות, קרי כשהעכירות היא משמעותית מאוד.
כיום אנו ממליצים לנתח את הקטרקט ברגע שזה מפריע לראיה וברגע שהבעיה גורמת להפרעה בחיי היום יום, לפגיעה באיכות החיים או אפילו עלולה להוות סיכון למטופל בנהיגה או בביצוע מטלות אחרות וחלילה לגרום לנפילות. ניתוח קטרקט בשלביו המאוחרים עלול להיות מסובך יותר ולגרום להתאוששות ממושכת.
שיטות טיפול מתקדמות בקטרקט
נכון להיום לא קיים טיפול תרופתי לקטרקט, והדרך היחידה לטפל בו היא באמצעות ניתוח להחלפת העדשה, הנחשב לנפוץ ביותר בעולם.
קיימות שתי שיטות לביצוע ניתוח קטרקט:
• פאקואמולסיפיקציה (הניתוח הרגיל) – המנתח מבצע חתכים קטנטנים בחלקו החיצוני של גלגל העין, ודרכו מכניס מתמר אולטרסאונד זעיר שבאמצעותו "שואבים" החוצה את העדשה המקורית העכורה, ושותלים את העדשה החדשה, המלאכותית. החתכים ייסגרו ברוב המקרים ללא צורך בתפרים.
• ניתוח קטרקט בלייזר – שיטה הנחשבת למתקדמת יותר, ומיושמת במספר מצומצם של מרכזים רפואיים בארץ בעיקר במערכת הפרטית, ביניהם במדיקה RMC בעפולה, ובה מתבצעים חלק משלבי הניתוח בעזרת הלייזר כמו חיתוך מדויק של הקרנית, הקופסית והעדשה דבר אשר מקצר את משך זמן העבודה והאנרגיות במהלך הניתוח ומביא לקיצור תקופת ההחלמה לאחר הניתוח ולהקטין למינימום את הסיכון לסיבוכים אפשריים.
הניתוח אורך בין 15 דקות לחצי שעה, תלוי בשיטה הנבחרת, ומבוצע באלחוש מקומי ע"י הזלפת טיפות לעין, כשהמטופל מתבקש לשכב על הגב ללא תזוזה לאורך כל התהליך.
העתיד כבר כאן: השתלת עדשות פרמיום לתיקון הראיה
כחלק מהחדשנות הטכנולוגית שאנו עדים לה בשנים האחרונות בתחום רפואת העיניים, ניתן היום, באמצעות השתלת עדשות פרמיום מתקדמות, לתקן במהלך ניתוח הקטרקט, בעיות ראיה אחרות מהן סובל המטופל:
עדשות מונופוקליות – העדשות המושתלות ברוב ניתוחי הקטרקט, ומאפשרות אחד מהשניים – תיקון הראיה לרחוק או לקרוב, עדין יתכן שיהיה צורך בהרכבת משקפיים לאחר כחודש מהניתוח אז מתייצבת הראיה.
עדשות מולטיפוקליות (רב מוקדיות) – מיועדות לתיקון בו זמנית של ראיה לרחוק ולקרוב. חשוב לציין כי עדשות אלה אינן מתאימות לכל מטופל.


עדשות טוריות – מיועדות למי שסובל מאסטיגמציה (צילינדר) ומאפשרות תיקון של העיוות הנובע מהקרנית.
ניתוח בטוח וחדשני
ניתוח קטרקט כיום הינו ניתוח בטוח עם כ- 99 אחוזי הצלחה, עם דיוק מירבי בעזרת ההתקדמות הטכנולוגית והשימוש בליזר, הניתוח מתבצע במרבית המקרים במסגרת אשפוז יום בהרדמה מקומית עם שחרור הביתה לאחר מספר שעות (לרוב ללא חבישה), וכמו כן ניתן לשפר את חדות הראיה באמצעות שימוש בעדשות פרימיום מתקדמות.
לסיכום, אין ספק שהקדמה מביאה עמה כל העת פתרונות חדשניים, והעתיד בתחום רפואת העיניים מעולם לא נראה ורוד יותר.
אל תתנו לקטרקט להפריע לאיכות הראיה ואיכות החיים שלכם.

ד"ר ענאן עבאסי הוא מומחה למחלות וניתוחי עיניים במרכז הרפואי מדיקה RMC בעפולה

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים