חוסר המודעות זועק לשמיים

חוסר המודעות זועק לשמיים. סקירה דוסיז צרכנות

"הטכנולוגיה להתמודדות עם רעידות אדמה חזקות קיימת גם בארץ, אך חוסר המודעות זועק לשמיים"


גיא נני, המהנדס הראשי של החברות פוליביד ואייקונקס, המייצרות תבניות בנייה לשיטת ICF, הנחשבת לעמידה ביותר בפני רעידות אדמה, מודאג. "רוב הקבלנים הישראל ממשיכים לבנות בשיטה המסורתית, שאינה נותנת מענה. מספר הבניינים שנבנו ב-ICF זעום"

המהנדס הראשי של החברות פוליביד ואייקונקס, המייצרות תבניות בנייה לשיטת הבנייה ICF, הנחשבת לבטוחה ביותר בפני רעידות אדמה, גיא נני: "ביפן ובמדינות המועדות לרעידות אדמה באירופה – בעיקר בצפון איטליה וצרפת, הבינו כבר מזמן שיש שיטות בנייה חדשניות, כמו ICF, שיודעות להתמודד עם רעידות אדמה – גם הקשוחות ביותר – והוכיחו את יעילותן במשך שנים ארוכות. הטכנולוגיה קיימת גם בארץ, אך חוסר המודעות זועק לשמיים.

המגדלים בישראל הם הפחות בעייתיים, כי הם מראש תוכננו לעמידות נגד רעידות אדמה, והבעיה המרכזית נעוצה בעיקר בבניינים שבין בין 2-8 קומות. הבניינים האלה נבנים בשיטה הקונבנציונלית הנהוגה בישראל – שלד של עמודים וקורות מבטון, וביניהם בלוקים מסוגים שונים. מטבע הדברים, הם מראש פחות חזקים מבניינים הבנויים מבטון מלא, כי רק חדר המדרגות והממ"דים שם עטופים בטון. במקרה שעוברים ל-ICF – כל הבניין הופך לממ"ד אחד גדול. התרומה כפולה – גם מבנה בטוח בפני רעידות אדמה וגם אסור לשכוח את הסביבה העוינת בה אנחנו חיים, במקרה של התקפת טילים".


שיטת ICF הומצאה כבר לפני כ-30 שנה על ידי המהנדס ההולנדי הנק מנסן. בבסיסה תבניות מפוליסטרן מוקצף – קלות מאוד – שמיוצרות במפעל ומשונעות לאתר הבנייה. שם בונים אותן אחת על השנייה, כמו לגו, מרכיבים בתוכן מוטת פלדה ויוצקים לתוכן בטון מזוין. בסיום היציקה לא מסירים את תבניות ה-ICF, וכך הן יוצרות גם בידוד פנימי וחיצוני אקוסטי וטרמי מצוין. התוצאה היא קיר בטון ללא סדקים וללא חרכים (פרט לחלונות ולדלתות), שהוא חזק במיוחד, ושהוכיח את עצמו במשך שנים ארוכות, במקומות הקשים ביותר, בעמידותו בפני רעידות אדמה.


"רעידת האדמה בטורקיה יכולה להיות טריגר לרעידה חזקה בישראל", אומר נני. "אנו יושבים על אותם לוחות טקטוניים, ולוח הזמנים, של רעידה חזקה אחת ל-100 שנה בישראל, סוגר עלינו. רעידת אדמה חזקה לדעתי קרובה ממה שציפינו, וחייבים מיידית ממחשבות וחששות למעשים, אחרת מאוד נצטער. כל הבנייה הישנה בחולון ובבת ים וישובים אחרים – שנבנו על עמודים – כל אלה לא ישרדו רעידה חזקה ופשוט יקרסו. מדובר בעשרות אלפי משפחות. אף אחד לא מתייחס לזה, ואפילו הפיתרון של תמ"א 38 אינו קיים עכשיו. בישראל השימוש בשיטת ICF נפוץ בעיקר בבתים פרטיים, של אנשים עם מודעות, ומספר הבניינים שנבנו בשיטה זו הוא זעום. קשה להבין את זה, ומסיבה לא ברורה רוב הקבלנים בישראל אינם פתוחים לשיטות מתקדמות, וממשיכים לדבוק בשיטה המסורתית, שאינה נותנת מענה לבעיה. אני מקווה שתחול התעוררות ותהיה יותר מודעות. אייקונקס מייצרת את התבניות ממש כאן בישראל, במפעלים של פוליביד בדרום".

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים