הסטרטאפ הישראלי שיציל את העולם מהעלמות הדבורים

למען הביטחון התזונתי העולמי . סקירה דוסיז צרכנות

הסטרטאפ הישראלי שיציל את העולם מהעלמות הדבורים השלים בהצלחה את שלב הניסוי ופונה לחו"ל
חברת Tobe סיימה ניסוי פיילוט מוצלח שהראה השמדה יעילה של הטפיל המאיים, תוספת בתנובת הדבש וצמצום דרמטי בתמותת כוורות. החברה תצא בקרוב לשוק הבינלאומי


חברת ToBe הישראלית, שהשלימה לאחרונה סבב גיוס וניסוי פיילוט מוצלח, היא החברה הראשונה בעולם שפיתחה פלטפורמה טכנולוגית הפותרת את הבעיה העולמית החמורה ביותר בעולם הדבורים, הפרעת התמוטטות המושבה (CCD – Colony Collapse Disorder).


ההתמוטטות של כוורות שלמות בכל רחבי עולם מסכנת את הביטחון התזונתי, שכן הדבורים לא רק מייצרות דבש, הן אחראיות להאבקה של כשליש מגידולי הירקות והפירות שאנו צורכים. הגורם המרכזי להתמוטטות היא אקרית הוורואה, טפיל אשר נצמד לדבורים וניזון משומני הגוף שלהן, מחליש אותן ומדביק אותן בווירוסים.
מעבר לנזק למגדלי הדבורים, גם אנו כצרכנים מרגישים השפעת התופעה, הנגרמת כתוצאה מפגיעת הטפיל. כך למשל, מחיר כוורת להאבקת אבוקדו בישראל זינק פי 3 בשנה שעברה ומחיר כוורת להאבקת שקדים בארה"ב האמיר ל- 240 דולר לכוורת.
הפתרונות הקיימים הנמצאים בשימוש הדבוראים הינם פאסיביים ומיושנים והדבוראים לא מצליחים להתמודד עם קצב ההתרבות של הטפיל והעמידות שהוא פיתח לחומרי ההדברה בהם הם משתמשים וזאת על אף שהדבוראים נאלצים להשקיע יותר ויותר בכוח אדם וחומרי הדברה.


Tobe מציעה פתרון טכנולוגי אלקטרו-מכני מקיף, שגם מטפל בטפיל ביעילות (הפחתה של 98% מהנגיעות תוך שבועיים ושמירה על כוורת בריאה וחזקה) וגם מאפשר ניטור שוטף של הכוורת ומתן נתונים על בריאותה וחוזקה בזמן אמת, תוך שימוש בחיישנים מתקדמים ומערכת IoT מתוחכמת.
אין צורך להרחיב על יוקר המחייה בתחום המזון בישראל, שרק עלה כתוצאה מהיעדר תחרותיות, השפעת פוסט הקורונה והמלחמה באוקראינה. אם לא יטופל האיום של היכחדות הדבורים, הרע עוד לפנינו.


הפתרון שפיתחה ToBe הנקרא HiveMasterTM משפר בעקיפין גם את המאבק להורדת יוקר המחייה. הוא לא רק מגדיל את הרווחיות של הדבוראי על ידי שיפור בכמות הדבש, צמצום משמעותי בתמותת הכוורות ושיפור היעילות של הכוורת. הוא גם מאפשר האבקה יעילה יותר של הגידולים החקלאיים, וכתוצאה מכך, היבולים גבוהים יותר, מה שמאפשר הורדה במחיר הירקות והפירות.


המוצר נמכר בישראל לרוב הדבוראים הגדולים, כאשר על בסיס תוצאות הפיילוט שהחברה בצעה איתם בשנה האחרונה, כל הדבוראים החליטו להגדיל משמעותית את השימוש ב- HiveMasterTM.
ניסוי הפיילוט הוכיח חד משמעית כי המערכת מהווה פתרון יעיל לבעיית הוורואה: השמדה יעילה של הטפיל, תוספת של כ- 30% בתנובת הדבש, צמצום של כ- 50% בתמותת הכוורות ושיפור של כ- 30% בחוזק הכוורות. שקלול של התוצאות מראה שיפור של בין 120 ל- 200 דולר לכוורת לשנה, כתלות בעלויות הגידול ובמחיר הדבש במדינת הגידול. בנוסף, השימוש במערכת יאפשר כאמור הורדה של מחירי ההאבקה ושיפור היבולים ויתרום להורדת יוקר המחייה.


אריק יואלי, מנכ"ל ToBe: "אנחנו עוסקים בבעיה אקולוגית כלל-עולמית. אלברט איינשטיין אמר ש"ארבע שנים אחרי שהדבורים ייעלמו, המין האנושי ייכחד" ואנחנו ב- ToBe פועלים בנחישות לפתור את בעיית העלמות הדבורים ולא רק כדי שיהיה לנו מספיק דבש בראש השנה. אני מאושר וגאה להוביל ביחד עם צוות העובדים של החברה את הבאת הפתרון לבעיה שמעמידה בסיכון את הביטחון התזונתי של כולנו גם למדינות נוספות בעולם."

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים