פיברומיאלגיה: מהצד שלה ומהצד שלו

פיברומיאלגיה: מהצד שלה ומהצד שלו. סקירה דוסיז צרכנות

כשאבישג אובחנה עם פיברומיאלגיה – תסמונת המתבטאת בכאבים עזים בשרירים בעיקר בשרירים, היא חיפשה דרך נוספת שתאפשר לה להשיג הקלה ולהפחית את התלות במשככי כאבים. לאחר שניסתה שיטות טיפול רבות גילתה את העיסוי הרפואי ההוליסטי ואת המטפל מאיר רביבו. בריאיון משותף השניים מסבירים איך ניתן לחיות טוב יותר לצד "המחלה השקופה"

פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) היא תסמונת כאב שמתרחבת בשנים האחרונות, ופוגעת ביותר ויותר אוכלוסיות, מכל הסוגים ובטווח רחב של גילים ולמרות זאת רב הנסתר על הנגלה בה, לפחות כרגע. כחלק מהעלאת המודעות לפיברומיאלגיה, פגשנו שני אנשים שחווים את המצב משני קצותיו – אבישג מועלם שאובחנה עם פיברומיאלגיה (או בקיצור פיברו) לפני יותר מ-7 שנים, ומאיר רביבו, מטפל ותיק ורכז תחום עיסוי רפואי הוליסטי בכללית רפואה משלימה שמטפל באבישג מאז ועד היום.

איך זה מרגיש?
אבישג: "לחיות עם פיברומיאלגיה זה אומר להתעורר כל בוקר בכאב, ללכת לישון בכאב ובין לבין להתמודד עם כאבים ושלל תסמינים שונים לאורך היום. העניין הוא שפיברו היא מחלה שקופה, אי אפשר לראות אותה, לא פיזית ולא בבדיקות רפואיות. כאן התסכול גובר, כיוון שלפעמים קשה לאנשים אחרים להאמין שהיא באמת קיימת. לכן הקושי העיקרי בלחיות עם פיברו זו העובדה שהמחלה שקופה ולא באמת מאמינים לך.
כמעט מדי יום אני שומעת משפטים כמו: 'זה הכל בראש שלך', או 'אם רק תתאמצי קצת יותר – בטוח תצליחי', וזה מגיע מהאנשים שסובבים אותי וגם מהרופאים שאמורים לטפל בי. לקח לי שנים לכבות את רעשי הרקע שרמזו שאני משתגעת ומדמיינת את הכאב, לגלות חמלה כלפי עצמי ולקבל את הכאב באהבה".


מאיר: "אבישג הגיעה אליי לטיפול סמוך לאבחון שלה כפיברומיאלגית לפני כ-7 שנים. היא בחורה אמיצה, כנה ולא מוכנה לתת לכאב לשלוט בחייה, והדבר העיקרי שבלט לי לאורך כל תקופת הטיפול בה (שנמשכת עד היום) הוא ההתמדה העיקשת שלה בהגעה לטיפול, למרות כל הכאבים שהיא חשה ביום יום שלה.
היא מגיעה גם כשיש החמרה במצבה, עד למצב של להגיע לטיפול עם מקל הליכה מרוב הכאב ברגליים, וגם כשאין שום התקף והיא מרגישה מצוין (במונחים של פיברומיאלגיה). היא יודעת שבחלק מהטיפולים הכאב יתגבר לפרק זמן קצר (למעשה זו ריאקציה של הטיפול עצמו), ולמרות כל אלה היא מבינה את הערך של טיפולי התחזוקה: ההקלה בכאב לטווח ארוך, היכולת לקיים חיים, זוגיות, עבודה ומשפחה מגיעות, בחלקן, מהעובדה שהיא מטפלת בעצמה על בסיס קבוע, וזה מעלה בי תחושת הערכה רבה וכבוד כלפיה".

אילו טיפולים ניסית לפני שהתחלת עיסוי רפואי?
אבישג: "לקחתי שלל תרופות קונבנציונליות שתופעות vלוואי שלהן לא עשו לי טוב בכלל, קיבלתי רישיון לקנאביס רפואי שפחות התחברתי לשימוש בו, וניסיתי המון טיפולים משלימים כמו הידרותרפיה, רפלקסולוגיה, טווינא, דיקור סיני ועוד. אבל אף אחד מהם לא נתן לי מזור לכאב כמו העיסוי הרפואי. לעיסוי הרפואי אצל מאיר הגעתי כחלק מההמלצות של הפרופסור שאבחן אותי וישר הרגשתי שהגעתי למקום הנכון. השוני בעיסוי לעומת הטיפולים האחרים שהוא נותן גם מענה בטווח הקצר לכאב אקוטי שאיתו אני מגיעה באותו היום לטיפול וגם בטווח הארוך כי הוא משמש כתחזוקה מונעת".

לא פחדת לגשת לעיסוי? הרי הגוף כולו כואב, לא חששת שזה יכאיב עוד יותר?
אבישג: "אני לא אשקר בהתחלה חששתי. המחשבה על לגעת באזורים שגם ככה כואבים נראתה לי בלתי אפשרית ופחדתי שהמגע העמוק יביא איתו כאב גדול וריאקציה אחרי הטיפול שתשבית אותי לכמה ימים, אבל הופתעתי לטובה. כשנכנסים לשגרה של טיפולים מונעים ולא באים לעיסוי רק כדי 'לכבות שריפות' כמעט ואין ריאקציות. אם להיות כנה לחלוטין, האמת היא שלפעמים יש רגעים קשוחים במהלך הטיפול אבל מכיוון שאני יודעת שזה יעזור לי בטווח הארוך אז אני נושמת עמוק ופשוט מחכה שיעבור".

מאיר: "אני מטפל באנשים כואבים, עם ובלי פיברומיאלגיה, מעל 15 שנים, ובמהלך השנים הללו ראיתי איזה שיפור באיכות החיים יכול עיסוי מקצועי וטוב לתת. פגשתי מטופלים סקפטיים, נוטלי משככי כאב ללא הרף, חסרי תקוה ומיואשים, ואני יודע שאי אפשר להבטיח תוצאות, ואין משהו שאני יכול לומר כדי להוריד את החשש מלחוות טיפול מגע חזק, עם אפשרות לתגובות כאב (ריאקציות) – בעודך חווה את הכאב עצמו.
אבל לפיברומיאלגיה לא מטופלת יש רק תוצאה אחת כרגע והיא התעצמות של הכאבים עם הזמן. גם כמות משככי הכאב תגדל כי השפעתם תפחת עם הזמן, ואיכות החיים רק תדרדר. לדעתי גם אם הטיפול כרוך במעט כאב, עדיין היתרון בטיפול בטוח ולא פולשני עדיף על כאב גדול יותר כתוצאה מהמחלה".

מה מיוחד בטיפולי עיסוי לפיברומיאלגיה?
מאיר: "הניסיון הטיפולי הרב שצברנו עד כה בכללית רפואה משלימה, מלמד אותנו שלמתמודדי הפיברומיאלגיה קשת רחבה של תגובות לטכניקות העיסוי השונות. על פניו, נראה שהעיסוי הרפואי, המבוסס בעיקרו על טכניקת רקמות עמוק, משיג את התוצאות הטובות ביותר: השילוב של תנועה איטית ועבודת עומק ממוקדת משיג את התוצאות הטובות ביותר מבין השיטות, וגורם להפחתה משמעותית במתח השרירים ובתחושת הכאב לאורך זמן, כך גם מעידים המטופלים.
יחד עם זאת, מה שחשוב באמת הם יכולת המטפל/ת להיות קשוב לצורכי המטופל/ת בזמן הטיפול, ולשלב אלמנטים מסגנונות שונים בהתאם לצורך האקוטי ורמת הכאב שלהם בכל טיפול".

לסיום, מה היית רוצה להגיד לאחרים שאובחנו לאחרונה עם פיברומיאלגיה?
אבישג: "קודם כל חשוב לי שתדעו שלמרות מה שאולי אומרים לכם, לא הכל בראש! אתם לא משתגעים והכאב הוא אמיתי. הדבר השני שהייתי אומרת להם הוא שאפילו שזה נראה ככה, עכשיו זה ממש לא סוף העולם. להיפך זאת התחלה חדשה.


אני חושבת שכשמאובחנים עם פיברו בעצם מקבלים זכות בחירה – השאלה אם בוחרים להפסיק לחיות ולהימנע מכל פעילות אפשרית כדי להימנע מכאב, או בוחרים לקבל את הכאב באהבה וללמוד לחיות איתו בשלום. אני תמיד אומרת למי ששואל שאם כבר לקבל תסמונת כאב כרוני 'במתנה' אז שיהיה פיברו – כי התסמונת הזאת בעצם מכריחה אותנו להיות הגרסה הכי טובה של עצמנו ומאלצת אותנו להקפיד על תזונה נקייה, הורדת סטרס, טיפול בגוף ובנפש, הקפדה על פעילות גופנית ועוד. כשמסתכלים על זה ככה מבינים שזו בעצם ברכה במסווה".

קרדיט צילום – אלבום פרטי

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים