תכירו את הטיפולים המשלימים לפציעות ספורט

מסתבר שיש מחיר שמשלמים ספורטאים בשל פציעות שרירים ועומס גדול המופעל על הגוף. לכן, זהו זמן מצוין ללמוד על הטיפולים המשלימים המיועדים לטיפול בפציעות ספורט

טל אליאס, רכז תחום רפואה סינית בכללית רפואה משלימה

הרפואה הסינית מתמודדת עם נושא הפציעות כבר אלפי שנים, ובבסיסה עומדת ההכרה כי פציעה כזאת, אם היא לא נובעת מטראומה או תאונה כמו נפילה חזקה, היא למעשה ביטוי של תקיעות (סטגנציה) בזרימת אנרגיית החיים בגוף (צ'י) אשר גורמת לחוסר איזון בגוף. לכן הטיפול יתרכז בהשבת האיזון לגוף, חיזוק המערכת החיסונית ואיברי מטרה אחרים – הכל בהתאם למצבו הייחודי של כל מטופל.


הטיפול בפציעות ספורט הוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של הרפואה הסינית. עוד בימי סין העתיקה הלוחמים במקצועות אומנויות הלחימה היו הולכים לטיפול אצל הרופא הסיני שהעניק טיפול משולב לפציעות שלהם.

איך הרפואה הסינית מטפלת בספורטאים מקצועניים וחובבנים?
כיוון שהרפואה הסינית מתאימה כל טיפול בראייה הוליסטית, לרוב יינתנו לכל מטופל גם המלצות תזונה לחיזוק הגוף ופורמולות של צמחי מרפא בהתאמה אישית. אם מדובר בתקופת האימונים, הרופא הסיני משלב טיפול באמצעות מחטים לצד צמחי מרפא שמטרתם להניע דם וצ'י בצורה תקינה למפרקים, לגידים וכמובן לשרירים ולמנוע התפתחות דלקתית. אם מדובר בפציעת ספורט תוכנית הטיפול תהיה סדרה של טיפולים המתחלקת לכמה שלבים:
1.    בשלב הדלקת – כאן נותנים המטפלים צמחי מרפא סיניים להפחתת הדלקתיות וטיפול בדיקור סיני מנקודות מרוחקות כדי להניע דם וצ'י לאזור הפגוע.
2.    בשלב הריפוי – עבודה אינטנסיבית של דיקור סיני שמטרתו לשקם את האזור הפגוע.
3.    בשלב ההחלמה – מתן צמחי מרפא סיניים ודיקור לחזק את המפרקים.
ברפואה הסינית מערכות השלד קשורות לאיברים שונים:
•     העצמות מקושרות לכליות
•     הכבד מקושר לגידים
•     השרירים מקושרים לטחול
לכן, המטפלים ימקדו את עבודת הדיקור הסיני על המרידיאנים של איברים אלה ויתאימו צמחי מרפא סיניים המחזקים את אנרגיית האיברים הללו וכך נוכל להשפיע גם על חוזקת הרצועות והמפרקים הקשורים אליהם. חשוב להסביר כי לכל מטופל תיבנה תוכנית טיפול מיוחדת המותאמת למצבו, כאשר כמובן גם נושא התזונה ומאכלים מיוחדים שמומלצים על פי הרפואה הסינית יהוו גם גורם בשיקום הפציעה.

רפואה משלימה ופציעות ספורט
הרפואה הסינית היא דרך אחת מעולם הרפואה המשלימה לסיוע בטיפול בפציעות ספורט, הנה לפניכם טעימה קטנה משיטות הטיפול השונות. על מנת להתאים את הטיפול הנכון בעבורכם יש להתייעץ תחילה עם רופא מייעץ ברפואה משלימה שיבנה תוכנית אישית המורכבת משיטת טיפול אחת או יותר:

טווינא – נקראת גם "הפיזיותרפיה הסינית" והיא תורת הטיפול של הרפואה הסינית למצבים של פציעות ספורט ומצבים נוספים כמו כתף קפואה או מרפק טניס. הטיפול מותאם אישית לכל מטופל ומטופלת וכולל תשאול מעמיק כדי להבין את שורש הבעיה ומתן טיפול ידני – בעיקר עיסוי ומניפולציות ידניות על גבי השרירים ואיברי מטרה אחרים, למעשה, הרבה פעמים תופתעו לראות את המטפל או המטפלת בטווינא מציעים טיפול בגב או בכתף לבעיה ברגל ולהיפך. הטיפול גם יכול להיות רך ועדין או עמוק ופיזי, לרוב המטופל שוכב על מיטת טיפולים, כאשר הטיפול נעשה בבגדים למעט האזור המטופל.

נטורופתיה – כל ספורטאי וספורטאית מקצועיים מקבלים ליווי תזונתי אישי. המזון הוא אבני הבניין של הגוף שלנו בכלל והשרירים בפרט. כיום רוב האנשים כבר מודעים לכך שחשוב לצרוך מספיק חלבון לבניית השרירים, אך יש לוודא שגם לא מעמיסים חלבון בעודף, דבר שעשוי להכביד על הכליות, עד כדי נזק. בליווי נטורופתי נבנה תפריט מאוזן שמאפשר בניית שרירי מיטבית, נוסיף מזונות ותוספים שיאפשרו התאוששות מאימונים ופציעות. הנטורופת/ית יוכלו להתאים תוספים כמו BCAA, כורכום, מגנזיום, ספירולינה, מורינגה והכל בהתאמה אישית לכל מטופל/ת ובבחירת מוצרים טבעיים ככל הניתן.

הומאופתיה – אם בדיקור ציינו את צמחי המרפא, בהומאופתיה עושים גם כן שימוש בצמחים לטובת רקיחת תרופות הומאופתיות (רמדיז), כדי לתת מענה למצבים שונים. התרופות ההומאופתיות מבוססות על חומרים טבעיים בלבד בריכוז נמוך יחסית ולכן נחשבות בטוחות והמטופלים כמעט שאינם מדווחים על תופעות לוואי.

בין הצמחים הפופולריים המקושרים לסיוע בטיפול בפציעות ספורט ניתן למנות את צמח הרוּתה שמסייע בפגיעות בגידים, בקרסול (נקע למשל) ובמתיחות שריר. אנשים שמתאמנים בקרוספיט או מרימי משקולות שחווים פציעות כתוצאה מהרמת משקלים כבדים יקבלו תרופה הומאופתית המבוססת על צמח "שיח אברהם", ו-Symphytum יועדף במקרים של מתיחות שריר או לסיוע לאיחוי שברים בגפיים.

תמונת אילוסטרציה

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים