1

לייקים

שוק ארבעת המינים בירושלים

השוק יפתח למחרת יום כיפור

שתפו:

שוק ארבעת המינים בירושלים

השוק יפתח למחרת יום כיפור

שתפו:

חמישי–ראשון י"א – י"ד תשרי תשפ"ג 6-9.10, חמישי 9:00-23:00, שישי וערב חג 8:00 ועד שעתיים לפני כניסת השבת, מוצ"ש שעה לאחר צאת השבת ועד 24:00
כניסה חופשית, כיכר וולרו שוק מחנה יהודה, פרטים כאן

בשוק הססגוני והייחודי לירושלים, יפעלו עשרות דוכני מכירה של ארבעת המינים וקישוטי סוכות

חרדים בשוק ארבעת המינים הססגוני של ירושלים, צילום מימין: אילן כהן; במרכז ומשמאל: ראובן לייטוש

אירוע ייחודי בבירה שממש לא כדאי לפספס הוא שוק ארבע המינים הססגוני, המתחיל למחרת יום כיפור, ומתקיים בכיכר ולירו בשוק מחנה יהודה מזה כ-24 שנים, בשיתוף עיריית ירושלים.

בשוק בירושלים צפויים להיות השנה כ-35 דוכנים לממכר ארבעת המינים, המסודרים לפי מינים עדות, אמונות ומנהגים.

"שוק ארבעת המינים הירושלמי הוא יחיד במינו, חגיגה עממית תרבותית ואותנטית" אומר ראש העיר משה ליאון "ייחודו הוא בדלת הפתוחה לכולם – הן לשומרי המצוות המגיעים לרכוש את ארבעת המינים המהודרים ביותר, הן לתושבי ירושלים כולם, וגם לאוהבי האווירה המיוחדת והייחודית שקיימת רק בירושלים"

"התימנים והספרדים מתהדרים באתרוגים ולולבים גדולים", אומר אילן כהן, מצוות הפקת השוק "האשכנזים אוהבים את אתרוגי חב"ד, שהם בגודל לימון ממוצע, יש לולבים גדולים וסגורים, לעומת לולבים האהובים על חסידויות ספציפיות, שהם כבר פתוחים במעמד הרכישה ועוד ועוד. השוק מושך אליו הרבה מטיילים ומשפחות של ישראלים. אלינו כולם מוזמנים, בלי יוצא מן הכלל".

כהן מעריך כי מדי שנה נמכרים בשווקים בארץ למעלה מ-700 אלף סטים של ארבעת המינים.

מי שלא ראה את "בורסת האתרוגים" בשוק ארבעת המינים בירושלים לא ראה מעולם מסחר מלא אקשן אפילו יותר מהוול סטריט בניו יורק. מחירי הסטים, כמו מחירי המינים הבודדים, משתנים על פי גורמים שונים והשנה גם בעקבות שנת השמיטה המסתיימת, שהובילה להתייקרות של כ-5-10% בעקבות עליית מחירי הסולר, האריזה והשילוח.
"כשמגיעים ארגזי האתרוגים", מספר אילן כהן "המוני הקונים ממהרים לבחור להם אתרוג. אחרי ההתקהלות הגדולה האתרוגים נבדקים על ידי הקונים החרדים בצורה מדוקדקת, בזכוכית מגדלת, במראה שמזכיר בורסת יהלומים. כל אחד רוצה להיות בטוח שיש לו אתרוג מושלם".

בשוק משתתפים גם מומחים גדולים, המתמחים בתוצרת מהודרת ומיוחדת, ביניהם גם אתרוגים הנמכרים במאות שקלים, חלקם מיובאים ממחוז קלבריה באיטליה וממרוקו.
בשוק ניתן למצוא גם את לולבי בית שאן הנקטפים ידנית ונבחרים אחד אחד ע"י החקלאי, ואת גדולי סוחרי האתרוגים המשובחים במיוחד: ביניהם הרב משה אדרעי "מלך האתרוגים" (אתרוגי חב"ד שגם מיוצאים לחו"ל) הנבדקים אחד אחד בזכוכית מגדלת ע"י הרוכשים החרדים. הרב אדרעי, כמו שאר הסוחרים בשוק, מגיע בבוקר מוקדם, וכבר אז מחכים לו הרוכשים בשקיקה.

ההדסים הנחשבים מהודרים במיוחד מגיעים עטופים בבדים לחים עם משפחת נגר, משפחת חקלאים מראש העין, דור שלישי של מגדלי הדסים, והם מזן צפתי מיוחד (מהעיר צפת) ומונחים ב"עבודת יד" בכלים עם מים ומהם המהדרים בוחרים ידנית את השלושה המועדפים עליהם.

"סטים" פשוטים של ארבעת המינים יעלו בין 40-60 ₪; סט מהודר הכולל גם נרתיק וקוישיקלך (מתקן הארוג מעלי לולב המשמש לאגידת הלולב, ההדס והערבה יחד) עולה 80 שקלים בממוצע; ומחיר סט מהדרין מתחיל ב-100 שקלים ויכול להגיע גם ל-350 שקלים.
השוק הוא אחד המקומות היחידים בהן ניתן עדיין לראות ולרכוש קוישיקלך בעבודת יד של ילדי השכונה. צפו בוידאו כאן ו כאן

קוישיקלך בעבודת יד, צילום גורה ברגר; משה אדרעי אתרוגי כפר חב"ד והדסים בשוק צילום אילן כהן;

בשוק מוצעים גם "אקססוריז", כמו נרתיק – עטיפת פלסטיק שקופה לשמירה על טריות הערבות וההדסים (בין 7 ל-15 שקלים); תיק בעל ריפוד פנימי מבודד (בין 290 ל-350 שקלים); וקופסה לאתרוג (בין 30 ל-200 שקלים לקופסה מהודרת מעוטרת בריקוע כסף).

הרחבה:

לולב: אלעד מנהל תחום לולבי דרי בקיבוץ מירב
קיבוץ מירב הנמצא באזור עמק בית שאן מגדל מזה כ-20 שנה מגוון סוגי עצי תמר המיועדים ללולבים. המטע שהתחיל עם כ-30 עצים מתהדר היום בלא פחות מ-12,000 עצי תמר דרי היוקרתי שמוצאו מעירק מתוך כ- 40,000 עצי תמר מסוגים אחרים.
בשנת השמיטה היוצאת נשמרו כל עצי לולבי ה-דרי תחת שמירת שמיטה כהלכתה בפיקוח צמוד של הבד"צ העדה חרדית. "היתרון של לולב מזן דרי", אומר אלעד "הוא בעיקר שהתיומת (הקצה העליון של הלולב) שלו סגורה, כמו שכתוב בהלכה".

קטיף הלולבים נפרש על פני כחצי שנה. "למשלוחים לחו"ל – בעיקר לאירופה, קנדה וארה"ב, אנחנו מתחילים לקטוף כבר בפורים", מספר אלעד, "ושומרים בקירור 7 חודשים, עד סוכות לפי פרוטוקול לשימור לולבים שפותח במכון וולקני. אנחנו קוטפים כ-250 אלף לולבים מכל הזנים, מתוכם כ-150,000 לולבי דרי. רק כ-70,000 מלולבי הדרי נקטפים בקטיף מוקדם, וכל השאר נקטפים סמוך ככל הניתן כדי להגיע טריים לשוק ארבעת המינים. לשמחתנו מצטרפים לקוטפים גם חיילים משוחררים כעבודה מועדפת, כך שכולם יחד עובדים בקצב טוב".

הציבור אוהב את השמרנות ומאוד מחבב את שוק ארבעת המינים של ירושלים. מגיעים במיוחד כדי לחוש את אוויר החג ופחות רוכשים באמצעות האינטרנט.

המחיר של לולב "דרי מהודר" של קיבוץ מירב בכשרות הבד"ץ של העדה החרדית נמכר בשוק ארבעת המינים בירושלים בכ-30-120 ש"ח.

אתרוג: הרב משה אדרעי מכפר חב"ד
האתרוג הוא כוכב החג. שני מיליון אתרוגים גדלים מדי שנה בישראל. שליש מהם נפסל, שליש מיוצא לחו"ל ושליש נמכר בשוק המקומי. 40 מגדלי אתרוגים פועלים בארץ, אחד הוותיקים בהם הוא הרב משה אדרעי מכפר חב"ד, הידוע בכינויו "מלך האתרוגים".

מחיר האתרוג מושפע ממשתנים שונים הקשורים למראה שלו ולשלמותו. סוגיית הפיטם שבקצה האתרוג, היא המרכזית בבחירת האתרוג. במידה והפיטם נפגע, האתרוג נפסל. אתרוג עם פיטם עולה כמעט כפול מאתרוג נטול פיטם. כתמים הנוצרים על האתרוג מעלי העץ (מכונים גם בלעטלך) עלולים להוריד את מחירו ב-50% לפחות, למרות שמבחינה הלכתית האתרוג כשר.

מחיר האתרוג נע מ-25 עד 500 שקלים לאתרוג מיובא ממרוקו או מאיטליה. אתרוג "יהלום", מהודר במיוחד, עולה בין 100 שקלים ל-300 דולרים. חסידי חב"ד ישלמו גם 770 דולרים עבור אתרוגי קלאבריה איטלקיים, מהסוג שהרבי מלובביץ' נהג לברך עליהם.

הדס: משפחת נגר מראש העין
"מאז שאני מכיר את עצמי יש הדסים בבית", מספר שי נגר (43), מראש העין, דור שני למגדלי הדס. למשפחת נגר מטע של חצי דונם בחצר ביתם, בו עובדים בעיקר הוריו של נגר, דוד ושרה, בני ה-80. "זה הבייבי שלהם", אומר נגר, "הם קמים מוקדם מאוד בבוקר להשקות, לרסס, לגזום. עדיף מלשבת בבית כל היום. זה נותן להם משמעות וההדסים שלנו נחשבים למהודרים".

בני הזוג נגר הגיעו לארץ מתימן ועבדו בראשית דרכם בארץ בחקלאות. במשך השנים החליטו להתמקד בגידול הדסים ולמדו בעצמם כל מה שנחוץ לשם כך. ההדסים שלהם, מזן צפתי, נחשבים להדסי "בוטיק".

ההדס מכונה גם "ענף עץ עבות", וכדי שייקרא "עבות" צריך שיהיו בכל רמת עלים ("קן" בהלכה), לפחות שלושה עלים, לאורך כ-29-24 ס"מ. אם יש רק שני עלים, ושלישי מעליהם או תחתיהם, זהו "הדס שוטה", הפסול לשימוש בארבעת המינים. גם במקרה של פירות רבים מעלים, ההדס פסול.

את טיפוח השיחים מתחילים במשפחת נגר באביב, והקטיף נערך בסתיו. "אנחנו קוטפים ממש לפני המכירה", אומר נגר, "כך שהסחורה שלנו מגיעה לשוק ארבעת המינים טרייה. בתקופה הזו אנחנו עובדים קשה. מיד אחרי כיפור כל המשפחה נרתמת למאמץ. יש לנו בסך הכל 4-3 ימים לשווק את הסחורה.

"ההדסים שלנו מגיעים לשוק עטופים בבדים לחים, ולא בניילון כמו ההדסים הפשוטים. אנחנו מניחים אותם בדוכן אחד-אחד בכלים עם מים, והמהדרים בוחרים ידנית את שלושה הענפים המועדפים עליהם. אנחנו מוכרים גם הדסים במידות מוזמנות מראש".

משפחת נגר מגדלת הדסים כבר 40 שנה, ובשוק ארבעת המינים בירושלים הם מוכרים מאוד, עוד מהימים שהדוכנים היו מפוזרים ברחוב אגריפס. "אנשים באים במיוחד בשבילנו ומזמינים אצלנו ענפי הדס", מתגאה נגר, "חרדים מזהים את אמא מרחוק ובאים ישר לדוכן שלנו".

מחיר ההדס נע מ-15 עד 120 שקלים, בהתאם לזן והידור, ולשמחתנו בעקבות השמיטה המחיר לא השתנה

ערבה: גדלה בבתים פרטיים
מבין ארבעת המינים, הערבה היא הנפוצה ביותר, ולא נהוג לגדל אותה במטעים מיוחדים. ענפיה מגיעים לשווקים בדרך כלל מעצים בחצרות בתים פרטיים. בעלי העצים גוזמים את הענפים לקראת החג ומוכרים לציבור הרחב.

הערבה, המכונה במקורות "עַרְבֵי נָחַל", קשורה לשתי מצוות של חג הסוכות: מצוות נטילת ערבה כחלק מארבעת המינים, ומצווה שמקורה בתורה – להביא בכל יום לבית המקדש ענפים ארוכים של ערבות ולהציב אותם לצד המזבח. כשהיו מביאים את ענפי הערבה, הכוהנים היו תוקעים בשופר ומקיפים את המזבח. בהושענא רבה (היום השביעי של החג) הקיפו אותו שבע פעמים. כך נוצר המנהג ליטול ערבות בהושענא רבה.

בערבה אין טעם ואין ריח, וזוג ענפי ערבה עולה בשווקים כ-5 שקלים בממוצע. עלה פורח בקצה הערבה, המכונה ליבלוּב (או לַבלוּב) מעלה את המחיר ב-50%. יש סוחרים שמציעים אספקה של ענפים טריים להחלפה באמצע החג בחינם, כיוון שהערבה נוטה לנבול במהירות, ויש בה שימוש בתחילת החג ובסיומו.

אולי יעניין אותך גם...

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא רצית לפספס את זה!

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים