1

לייקים

מחסור בחומרי הגלם בענף הבנייה

בעקבות הדיון הדחוף של ועדת הכספים של הכנסת בנושא: מחסור בחומרי הגלם בענף הבנייה

שתפו:

מחסור בחומרי הגלם בענף הבנייה

בעקבות הדיון הדחוף של ועדת הכספים של הכנסת בנושא: מחסור בחומרי הגלם בענף הבנייה

שתפו:

בעקבות הדיון הדחוף של ועדת הכספים של הכנסת בנושא: מחסור בחומרי הגלם בענף הבנייה

ניר שמול – מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר: " אתגרים חדשים ניצבים מדי יום בפני עולם הנדל"ן בישראל, בנושא אקוטי שהוא המחסור בחומרי הגלם לצורך המשכיות הבנייה ברחבי הארץ."

מחסור בחומרי גלם לבנייה על הרקע הזה והשינויים המאוד משמעותיים בענף הבנייה מתווסף אתגר משמעותי מאוד והוא מחסור גדול בחומרי גלם לענף הבנייה לאור הימשכות המלחמה באוקראינה ( שתי המדינות מחזיקות בעתודות הברזל הגדולות בעולם ) ,האטת קצב הייצור בסין ומחסור עולמי בחומרי גלם לבנייה.

הקושי הגדול מעבר למחירי הנדל"ן בהיעדר חומרי גלם לבנייה עלול להוביל להתארכות משך זמן הביצוע וכתוצאה מכך לעיכובים במסירות לרוכשי הדירות שיאלצו לשלם הן שכירות והן משכנתא במקביל לפרק זמן ארוך שהוא מעבר למתוכנן.

הריבית הגבוהה משנה את כללי המשחק בענף הנדל"ן ועכשיו אתגר נוסף נוכח היעדר ומחסור בחומרי גלם לבנייה על רקע עליות הריבית בחודשים האחרונים, דבר שיוצר שינוי מהותי במגמה השוררת בענף הנדל"ן ועדת הכספים של הכנסת מתכנסת הבוקר לדיון דחוף בנושא מחסור עולמי בחומרי גלם לענף הבנייה. מציאות זו עלולה להוביל לעליית מחירי הביצוע וכן להימשכות ולעיכוב במסירה של דירות חדשות שנבנות בישראל.

האטה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים ענף הבנייה משנה את פניו בקצב מהיר ביותר. עליית הריבית ממתנת מאוד את קצב המכירות באזור המרכז ובדגש על תל אביב עם ירידה של בין 80-70 אחוז בכמות העסקאות באזור תל אביב התנהלות זו מקשה על יזמים לקבל מימון לפרויקטים ומייקרת כמובן את גובה ההחזר החודשי של רוכשי הדירות.

מצב זה מאט מאוד את סך הכנסות המדינה ממיסים, את קצב מכירת הדירות ואת קצב לקיחת המשכנתאות אבל עדיין לא מוריד את מחירי הדירות החדשות בצורה משמעותית. גם החלוקה בין האזורים השונים בארץ משתנה מבחינת היקפי המכירות ואנו רואים שהיקף המכירות הגדול לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא במרחב צפון ודרום וזאת על חשבון מחוז המרכז והיקפי המכירות באזורים אלו הם הגבוהים ביותר מאז שנת 2002 . כלומר הלקוחות יכולים ומעדיפים כרגע לרכוש דירות במרחבים ( פריפריה ) על חשבון רכישות באזור המרכז, שבו המחירים עלו בצורה משמעותית מאוד בעשור האחרון.

הסחרור של הקבלנים אני רואה את הקושי הגדול דווקא בתקופה זו בעובדה שישנם קבלנים בישראל שרכשו קרקע במחירי שיא, עליית הריבית הפתיעה את ענף הנדל"ן בקצב ובמהירות שנעשתה אור האינפלציה הגבוהה, קצב המכירות של הדירות ירד כאמור וכרגע אם עלויות הביצוע יעלו גם כן, אותם יזמים עומדים בפני אתגר גדול הן שיווקית והן כלכלית.

המציאות העכשווית בישראל חשוב להבין שענף הנדל"ן לצד ההיי טק ( שכאמור גם הוא סובל מקשיים בחודשים האחרונים ) הוא הקטר של המשק. היקף המשכנתאות של הציבור עומד על חוב דמיוני של טריליון שקלים והיקף ההלוואות של היזמים עומד על סכום דומה מגופים בנקאיים וחוץ בנקאיים, כלומר אם הגלגל הזה ייעצר תהיינה השפעה דרמטית על כולנו.

הפתרון המרכזי בעיניי כרגע הוא להוריד מיסים בצורה משמעותית על רוכשי הדירות, הורדת מס הרכישה על דירה שנייה לאפס ( כדי לעודד את השוק ) וגם כדי להתמודד עם התופעה המרכזית שאנו רואים לנגד עינינו הריבית מתייקרת, אזרחים רוכשים פחות דירות, השכירות מתייקרת וכוח הקנייה נחלש. חייבים לשמור על הענף שכל מערכת הבנקאות הישראלית מתבססת עליו, כיוון שכאשר הריבית עולה חייבים להוריד מיסים כדי שהשוק ימשיך לפעול.

יש לעשות צעדים מהירים כדי להתמודד את האתגרים בענף הנדל"ן כדי לא לסכן את כולנו, הן את עובדי הענף והן את רוכשי הדירות. האתגרים הם עצומים והפתרונות מתבקשים ולכן אסור להתמהמה.

הכותב, ניר שמול – מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר.

תמונת אילוסטרציה

אולי יעניין אותך גם...

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא רצית לפספס את זה!

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים