4

לייקים

מה נשתנה היין הזה מכל היינות

כיצד השתנה שוק היין בשנים האחרונות?

שתפו:

מה נשתנה היין הזה מכל היינות

כיצד השתנה שוק היין בשנים האחרונות?

שתפו:

על אף שהישראלי הממוצע עדיין שותה פחות יין מאחיו האירופאי, בשנים האחרונות תרבות היין המקומית נמצאת במגמת זינוק- הן מבחינת עניין צרכני גובר והן מבחינת ייצור מקומי זוכה פרסים. אז לקראת חג היין: כיצד שיפרה ההתחממות הגלובלית את איכות היינות? ומדוע דווקא בתקופת מיתון – שוק יינות היוקרה במגמת עליה?

היין הוא ללא ספק משקה מרתק: בן למעלה מ- 6,000 שנה, ובכל זאת לא חדל מלהשתנות, להתפתח, ולהפתיע. הישראלים, אשר נחשבו בעבר לעם הערק והבירה, נחשפים בשנים האחרונות לתרבות יין – עם פסטיבלים וסדנאות בנושא, ואף מותגים מקומיים אשר זוכים כעת להכרה ולפרסים בינלאומיים. "הצרכן הישראלי מבין הרבה יותר ביין היום", מספר היינן דוד סויסה מבעלי יקב הבוטיק אפוד. "להבדיל מאשר בעבר, הצרכן הישראלי היום מחפש את הסיפור מאחורי היין, מפתח אמון במותג ומחפש אחר הסיפור שמאחורי היין". בפסח הקרוב מעריך סויסה כי בשולחן החג יבקשו ישראלים לשלב יינות בעלי חתימה ייחודית – שיעניקו יוקרה וחגיגיות לשולחן הסדר.

צרכני היין ביקורתיים יותר ולא בהכרח לגבי הטעם של היין

אולי בעבר הדאגה של הצרכנים לגבי הליך הייצור או המרכיבים הייתה מתמוססת עם הרעש המספק של פתיחת הבקבוק והתפשטות הארומה. אבל כמו בהרבה שווקים אחרים, זה כבר לא כך. צרכני היין שואלים שאלות. הם רוצים לדעת הכל, מאופן גידול הענבים ואריזת היין ועד ליחס שקיבלו העובדים. חלק מזאת, נובע בשל משבר האקלים והצורך לאמץ ערכים של קיימות. לכן, יקבים שפועלים בשיטות שמיטיבות עם הסביבה כמו הפחתת השימוש בהדברה או שימוש חוזר מים, זוכים ליתר קרדיט, בעיקר בקרב קהל הצרכנים הצעיר יותר.

יינות ללא\דלי אלכוהול נעשים פופולאריים יותר

מטעמי בריאות, יותר צרכני יין מביעים העדפה ליין לא אלכוהולי או יין דל באלכוהול. בסופו של דבר, בניגוד למשקאות חריפים אחרים יין הוא לא משקה ששותים רק בשביל להשתכר, אלא כזה שנהנים מהטעם והארומה שלו. "מספר הולך וגדל של צרכני יין מתרכזים בבריאותם. יינות ללא אלכוהול ודלי אלכוהול  מהווים אלטרנטיבה בריאה יותר עבורם", מתאר קרלוס וארלה, מנכ"ל חברת היין BGPL בארה"ב.

שוק יינות הפרימיום בתסיסה

על פי דוח שפורסם באתר DATAINTELO, שוק יינות היוקרה צפוי לגדול בצמיחה שנתית של 6.5% בשנה בין השנים 2022-2030. אחת הסיבות לכך היא איך לא, מגיפת הקורונה. "מה שהשוק ראה היה הגידול העצום הזה בביקוש מצד לקוחות פרטיים ושותים, שישבו בבית ושתו יותר יין", מסביר רובי סטיבנס מנהל חברת היינות LIV-EX  באמריקה. סטיבנס מסביר כי גם למעמד הביניים "הייתה יותר הכנסה פנויה", כיוון ש"חסך" את הכסף שבזבז בדרך כלל על חופשות וטיולים.  "הייתה עלייה עצומה בעומק וברוחב היינות שאנשים קנו ומכרו" הוא מסכם.

האירוניה של משבר האקלים

האם על אף שלל ההשפעות המסוכנות שלו, משבר האקלים עשתה טוב לשוק היין? התשובה על כך מורכבת. מצד אחד, באופן כללי שינויי האקלים פגעו בבצירים. מצד שני, התחממות הטמפרטורות במקביל לניהול כרמים משופר הביאו לעקביות בהבשלה ולשיפור איכות היינות. "אם מסתכלים על שנות ה-60, ה-70 וה-80 בפיימונטה, בורגונדי ובורדו, היה לכם מזל אם יש לכם שלושה או ארבעה בצירים טובים בעשור, אבל עכשיו כל שנה נהדרת", מסביר רוק לומברדו, נשיא חברת יינות היוקרה Wilson Daniels.

מקררי היין הופכים פופולאריים יותר ויותר

על פי דוח של חברת Analytics Market Research, שוק מקררי היין יצמח מדי שנה ב-5.35%)   בשנים 2021-2030). מקררי יין הינם מקררים המצוידים בפונקציות וטכנולוגיות מיוחדות לשמירה על טריות היין בהתאם לסוגו. "העלייה בביקוש של מקררי יין לא מאוד מפתיעה אם חושבים על יין כעל תחביב ולא כ-"עוד מוצר" ", מסביר אסי ארביב מבעלי קבוצת קלינטון סחר יבואנית מוצרי החשמל : "בסופו של יום,כמו שאדם שאוהב טבע ישקיע בטרקים מסביב לעולם ואדם שחובב קולנוע ישקיע במנוי לסינמטק, מי שחובב יין מן הסתם ישקיע במוצר שיאפשר לו חוויה אופטימלית של שתיית יין. זה אומר גם לרכוש יין איכותי אך גם לרכוש ציוד שישמר את האיכות שלו".

גם האביזרים ש"מסביב" מקבלים חשיבות

לצד היין עצמו, צרכני היין מביעים עניין גם באביזרי יין כדוגמת פותחנים מהודרים, ברים בייתים, מעמדים דקורטיביים לבקבוקים וכו'. "הביקוש למוצרים האלה לא מפתיע אותי כי אם מסתכלים על ההקשר התרבותי של היין, מאז ומתמיד היה מדובר ביותר ממשקה. עוד משחר ההיסטוריה העיסוק האמיתי סביב יין היה תרבותי. לא פחות מהמשקה, האצילים והמלכים הביעו עניין בגביע שאליו מזגו את היין, במשתה שערכו, כלומר בכל ה"מסביב"", מסביר טל רז מנכ"ל רשת ג'נטלמן. "כיום כשאנחנו חיים בחברה יותר מודרנית ושוויונית ויין זמין לכולם ולא רק למלוכה ולאצולה, ניתן לראות שהעיסוק התרבותי סביב יין עדיין קיים. זה בא לידי ביטוי בין היתר, ברצון לצרוך יין בצורה אסתטית ולהשתמש אפילו באביזרים כמו פותחן בקבוקים או מעמד לבקבוק כאביזר דקורטיבי".

אולי יעניין אותך גם...

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא רצית לפספס את זה!

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים