13

לייקים

עשרה מי יודע? מוישי פרידמן, מייסד שותף ומנכ"ל "קמא טק"

מוישי, אנחנו שמחים לארח אותך בדוסיז צרכנות לקראת שבוע היזמות. תודה שהצטרפת אלינו!

שתפו:

עשרה מי יודע? מוישי פרידמן, מייסד שותף ומנכ"ל "קמא טק"

מוישי, אנחנו שמחים לארח אותך בדוסיז צרכנות לקראת שבוע היזמות. תודה שהצטרפת אלינו!

שתפו:

זה הולך ככה, תשע שאלות הן זהות לכל המרואיינים שלנו. השאלה העשירית, הינה ייחודית לכל מרואיין לתחומו. נצא לדרך!

איזה מותג מבחינתך ראוי לחיקוי?

ישראל כסטארט-אפ ניישן

מה מייחד אותו מבחינתך?

אף אחד לא חשב על ישראל כאומת החדשנות, ישראל הייתה ידועה בזכות היהדות, בזכות אתרים היסטוריים, בזכות הצבא, החקלאות, הספר "ישראל כסטארט-אפ ניישן" מיתג את ישראל כאומת הסטארט-אפ ומיתג את ישראל ברמה עולמית כאומה מובילה בתחום הטכנולוגיה והחדשנות. גם החרם העולמי על ישראלי פחת בגלל זה. המון פיתוחים ישראלים נמצאים בהמון טכנולוגיות. מובילאיי, ווייז, שבבים כמעט בכל מוצר חדשני וטכנולוגי, אם אתה "מחרים" את ישראל, יש סיכוי טוב שתפגוש בה בכל טכנולוגיה שתפעיל. החברות הכי גדולות בעולם היו פעם חברות אנרגיה, היום אלו חברות טכנולוגיה. בעולם שמסתכל על משאבי טבע ישראל נמצאת במקום נמוך, בעולם של טכנולוגיה ישראל היא מעצמה טכנולוגית. שמעתי מגיל שווייד מייסד צ'ק פוינט, כשהם הקימו את החברה ב 1995 ורצו למכור טכנולוגיה, הם השתדלו להחביא את ישראליותם… היום 25 שנה קדימה, כשאתה אומר "אני חברה ישראלית" זה פותח לך את כל הדלתות בעולם!

האם ועד כמה חשוב לייצר בידול למותג?

בעיניי זה מאוד מאוד חשוב, בעיקר בעולמות הטכנולוגיה, לכל מוצר יש המון מתחרים. השאלה הראשונה שאני שואל יזם כשאני פוגש אותו לראשונה היא, מי המתחרים שלך? יזם שאומר שאין לו מתחרים הוא כנראה לא יודע שיש לו מתחרים. יזם שאומר לי שיש לו מתחרים, אני שואל אותו מה המוצר שלך טוב יותר מהמוצרים של המתחרים. ללא בידול אין לך סיכוי בעולם גלובלי. אתה חייב הצעת ערך!

מה גורם לך לסיים יום עם חיוך?

לדעת שעזרתי למישהו, בפעילות של קמא-טק הפעילות המרכזית שלנו היא לסייע לציבור החרדי, יזמים או כאלה שמחפשים להשתלב בתעסוקה, פגישה של יזם עם משקיע, שילוב של אשה חרדית במקום עבודה טוב, גורם לי הכי הרבה סיפוק!

מהו המהלך שעשית עד היום שהוא מבחינתך המוצלח ביותר?

בתחילת דרכי בתחום הטכנולוגיה, הקמתי סטארטאפ, ניסיתי לגייס משקיעים, פגשתי את ד"ר יוסי ורדי, דמות מאוד מוכרת, ישנם כאלה שקוראים לו "הגורו" של הסטארטאפים בישראל, הוא אמר לי כך "בתחום שאתה פועל קשה לראות שתביא ערך לעולם, מאידך, זה שאתה חרדי זה הרבה יותר מייחד אותך". בעקבות העצה של יוסי הקמתי את קמא-טק – זה היה רגע של מפנה. כל אדם צריך להבין במה הוא הכי חזק ובכך להתמקד. דבר נוסף, בתחום הסטארטאפים יש מושג שנקרא פיבוט, שינוי כיוון, פיבוט הוא מהלך חכם לפעמים… שמעתי לעצה של יוסי, שיניתי כיוון וזה מה שהביא אותי להצלחה! לפי מחקר מפורסם בעולם, סטארטאפים שעשו שלושה פיבוטים הם הכי מוצלחים.

מהו המהלך שעשית עד היום שאתה מתחרט עליו?

יש משהו שאני מתחרט עליו כל יום! כל יום שעובר אני מתחרט שאני לא לומד יותר, אני לומד כל יום, יש לי חברותות, אבל לא מספיק… האהבה הכי גדולה שלי בחיים היא לימוד התורה. החרטה הכי גדולה שלי כל יום היא שאני לא לומד מספיק.

מה לדעתך חייב שיהיה בארגז הכלים של בעל העסק כדי להצליח?

שלושה דברים מרכזיים, האחד הרבה מאוד יצירתיות, השוק רווי, הוא מחכה ליצירתיות, אחרת קשה לך לצוף מעל הרעש. דבר נוסף, זה העניין של כושר התמדה, בעיקר בעולם הסטארטאפים, יזם חווה הרבה קשיים בדרך, כוח ההתמדה הוא המתכון להצלחה, שבע יפול צדיק וקם… היזמים שאני רואה שהם הצליחו, אלו היזמים שלא נופלים בדרך!

ודבר נוסף, הקשבה לשוק. כלומר, לפעמים יזם שמקים עסק חושב שהצרכנים / לקוחות / משתמשים ירצו כך וכך, אולם המציאות שונה והם רוצים משהו קצת אחר, חשוב שליזם של עסק תהיה הקשבה לשוק, מה באמת הצרכנים צריכים, ולהתאים את המוצר בהתאם. זה נכון במיוחד במוצרים טכנולוגיים, שאפשר לשנות אותם בקלות כל הזמן, חברות טכנולוגיה מצליחות מקשיבות כל הזמן לשוק ומשנים ומפתחים את המוצרים בהתאם לביקוש ולדרישות של השוק

מהם מדדי ההצלחה על פיהם צריך כל בעל עסק לבחון את העסק שלו?

בגדול בעולם של היום מדדי ההצלחה הם נושאים מאוד מרכזיים (בעולם של הסטארטאפים קוראים לזה – KPI) עסק חייב ללמוד ולבחון את עצמו בכל רגע נתון, ככל שאתה מודד את עצמך ביותר פרמטרים כך אתה מצליח יותר. ישנו פתגם באנגלית שאומר "אתה לא יכול לנהל את מה שאתה לא יכול למדוד!". היום הכל מדיד וחייבים למדוד כל הזמן… גם בחברת ענק לא רק שהכל מדיד, כל המדדים הללו בחברות הגדולות משוקפים לצוותים וגורמים להם להיות מחויבים להצלחה של החברה.

ישנן חברות שעדיין לא פונות ייעודית למגזר החרדי, מדוע זה קורה לדעתך?

אני חושב שבציבור החרדי ישנו כישרון אדיר, לפעמים לחברות יש תפיסה שגויה, בגלל דעות קדומות, בגלל חוסר היכרות. נפגשתי פעם עם מנהלת גיוס של אחת מחברות ההייטק הכי גדולות, לשאלתי מדוע הם לא מעסיקים חרדים, היא אמרה לי שאין אף חרדית או חרדי שיש להם את ההשכלה המתאימה כדי לעבוד אצלנו, אמרתי לה שיש לנו בקמא-טק מאגר של 4000 מועמדים שעונים על הדרישות שלהם. אני לא חושב שיש חברות שלא רוצות לגייס חרדים, זה בעיקר מחוסר ידע.

אפרופו הנושא הקודם, לא נדבר על לימודי ליב"ה, אני כן רוצה לשאול אותך לגבי לימודי אנגלית ומתמטיקה, האם יש מקום לשלב במערכת החינוך החרדית, בצורה כזו או אחרת, לימודי מתמטיקה ואנגלית?

ראשית, נשים כן לומדות, בבתי הספר ובסמינרים, גם אנגלית וגם מתמטיקה ברמה גבוהה, אז בהחלט שיש מקום לחלוקה בין גברים לנשים. לגבי הגברים, אני חושב שזו שאלה שמי שצריך להחליט בה אלו גדולי ישראל, הם אלה שצריכים להביע את עמדתם, קטונתי מלהביע את עמדתי בעניין. אני כן רואה את הגברים החרדיים שמחליטים בגיל מבוגר יותר לצאת לשוק העבודה, הם משלימים תוך שנה את 12 שנות הלימוד, זה פער שניתן לסגור אותו עם רצון ודבקות במטרה.

אולי יעניין אותך גם...

תגובות אחרונות

3 תגובות

  1. כל מילה,תענוג לקרוא.
    ככה זה מי שמשלב עבודה עם לימוד תורה ולא משנה מלבושו והתנהגותו בשביל לרצות אף אחד.
    דוגמא ומופת לכל אחד שיוצא לשוק העבודה.
    הרבה הצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא רצית לפספס את זה!

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים