לכשלים יש מחיר יקר: מהי ביקורת שכר ולמה כדאי להכיר אותה?

תהילה לדרמן רואת חשבון | "דוסיז צרכנות"

מעסיקים חשופים לביקורות מטעם התמ"ת שמטרתן לבדוק את יישום דיני העבודה בחוזי השכר כלפי העובדים המועסקים על ידם.  

כאשר הביקורת מגלה את הכשלים, המעסיקים עשויים לעמוד חסרי אונים מול ממצאי הביקורת שאפילו לא ידעו עליהם. במקרה כזה, כך קובע החוק, אי ידיעה אינה פוטרת מקנסות. תהילה לדרמן, מומחית בתחום השכר ובעלת משרד לייעוץ מס, מסבירה כיצד ניתן להתאים את מערכת השכר לדרישות התמ"ת כדי לעמוד בביקורות, ומספקת את הדרכים היעילות למזעור משמעותי של הקנסות במידה שהתגלו כשלים וכבר ננקטו צעדי אכיפה.

זה יכול לקרות כמעט לכל עסק. אחרי ביקורת יזומה של משרד התמ"ת, בעלת עסק מתחום הניקיון, שהעסיקה כ-10 עובדים בלבד, הופתעה לגלות כי חויבה בקנס בהיקף של 350,000 שקלים. סכום כזה, בוודאי לעסק קטן, הוא הרה גורל. לא כל עסק מסוגל לספוג הוצאה פתאומית בהיקף כזה. בעלת העסק, שניצבה אובדת עצות מול סיטואציה שהפתיעה אותה ואיימה על העסק שבבעלותה, פנתה בבהילות למשרד ייעוץ המס המתמחה בדיני עבודה וביקורת שכר של תהילה לדרמן. בעלת העסק הסבירה שלאחר ביקורת שכר שנערכה בעסק מטעם התמ"ת, נקבע כי היא הפרה את הפרשות הפנסיה עבור העובדים כפי המתחייב. בשל כך, הם קונסים אותה בסכום אגדי של 350,000 שקלים.

לדרמן, שכבר טיפלה בלא מעט תיקים מהסוג הזה, הבינה במה מדובר. לשאלתה של בעלת העסק אם ניתן למזער את העיצום הכספי שהוטל עליה, היא השיבה כי תגיש בקשה לביטול מלא של הקנס. "אם לא יאשרו לבטל אותו לחלוטין", אמרה, "אז לפחות הם יפחיתו אותו". ואכן, לאחר בקשת ביטול מנומקת ומקצועית שכללה הוכחה לכך שההפרות הוסדרו, הקנס בוטל לחלוטין. בודקי שכר מקצועיים, כך מסתבר, מסוגלים לחסוך הרבה כסף ועוגמת נפש, וכך העסקים יכולים להתנהל בראש שקט.

"פניות כאלה", היא אומרת, "אינן דבר נדיר כלל". עקב חקיקת חוק הגברת האכיפה של דיני עבודה התשע"ב 2011, בעלי עסקים רבים חשופים לתביעות ולקנסות גבוהים.

תפקידו של בודק מקצועי הוא למנוע מראש מקרים לא נעימים ולספק שקט לטווח ארוך. גם במקרים שכבר החלו הליכי אכיפה, לבודקי שכר מוסמכים יש כלים להחזיר את הגלגל ולפתוח דף חדש. למען האמת, בודקי שכר לא רק מוודאים את טובת העובדים וחוסכים מהמעסיקים ליקויים בשכר, הם גם מגלים הוצאות מיותרות של העסק על שכר העובדים. זו יכולה להיות טעות אנוש קטנה שעולה ביוקר, כמו עובד שמקבל שכר על 182 שעות במקום 128. את כל הבעיות מהסוג הזה בודקי שכר פותרים ומוודאים שלא יקרו".

בודקי שכר מקצועיים ומוסמכים, בעלי רישיון מטעם התמ"ת, יכולים לסייע רבות למעסיקים עצמם ולעורכי דין המתמחים בדיני עבודה, וכן לרואי חשבון עבור לקוחותיהם. בדיקת שכר מקצועית הינה חלק משמעותי ובלתי נפרד מסל השירותים אותו הם מציעים ללקוחות.

מה שהופך את בודקי השכר לאטרקטיביים ולכאלה שעל פי תחזיות שונות עשויים בעתיד להיות חלק מכל משרד רואי חשבון, היא העובדה שכמעט אין מקומות שלא קיימים בהם ליקויים. "לאורך השנים במקצוע", אומרת תהילה לדרמן, יועצת מס ובודקת שכר מוסמכת, "ערכתי לא מעט דוחות של ביקורת שכר עבור לקוחות, וכמעט שלא נתקלתי בדוח שלא היו בו ליקויים. ליקויים משמעותם טעויות בשכר ובהפרשות סוציאליות לעובדים, שבמקרים רבים המעסיקים כלל אינם מודעים להן. כשמשרד התמ"ת עורך אצלם ביקורת ומגלה את אותם ליקויים, הם חשופים לענישה כלכלית שיכולה להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים. במקרה כזה, בעלי העסקים מוצאים את עצמם חסרי אונים. הם טוענים, ובצדק, שזו לא אשמתם אם משרד רואי החשבון עשה טעויות בחישובי השכר. הבעיה היא, שאת משרד התמ"ת זה לא מאד מעניין".

תפקידו של בודק השכר הוא למנוע מראש מקרים של טעויות בשכר, וכמובן לסייע במקרים שכבר בוצעה ביקורת והתגלו ליקויים. "בנוסף ישנו דוח ביקורת  שכר מטעם מזמין  השירות לעובדים המועסקים אצלו באמצעות  קבלן. בענפים דוגמת שמירה ואבטחה, ניקיון והסעדה (קייטרינג), כפי שקובע חוק הגברת האכיפה, הדוח מעניק הגנה, ומסיר ממנו אחריות פלילית . במקרה כזה אנחנו עובדים באופן מדגמי – בודקים עשרה אחוז מהעובדים במקום גדול, או ארבעה עובדים במקום קטן כפי שנקבע בחוק. במדגמים אנחנו רואים האם העובדים מקבלים כל מה שצריך, לא הועסקו מעבר לשעות המותרות וקיבלו את השכר המגיע להם. המטרה היא לעקוב אחר ביצוע הזכויות של העובדים".

וההצלחות, אם לשפוט לפי הדברים, בהחלט משביעות רצון. אני יושבת עם החברה, ומחדדת את דרישות החוק. אנחנו מתכננים יחד איך  למנוע  את הישנות ההפרה, ומחליטים על דרך הפעולה הנכונה. ועד היום ב"ה, בכל הדוחות רשמנו הצלחות עם ביטול מלא של הקנסות. אין דוח שאני מוציאה בלי הפרות. הן תמיד קיימות. אם משרד התמ"ת יעשה ביקורת, הוא ימצא שהמעסיק לא שילם בהתאם להוראות החוק, אבל אם המעסיק יציג דוח בודק שכר אז יתחשבו בו וגם במקרה של קנס, הוא יוכל לקבל הפחתה של עד 50%".

המטרה, לדברי לדרמן, היא להתריע על המצב הזה. "כל מעסיק חשוף לביקורת כזאת, בין אם היא יזומה ובין אם היא מגיעה מצד עובד שמתלונן", היא אומרת. "עד עכשיו הסתמכו רק על ההצהרה של הרו"ח של החברה, אבל היום משרד התמ"ת רוצה דוח של בודק שכר מוסמך. לכן חשוב בכל מקרה לפנות לבודק שכר כדי לדעת שהדברים מתנהלים כשורה ולא יהיו מקרים של ליקויים החושפים את המעסיקים לקנסות כבדים. במקרה שכבר התגלו ליקויים, פנייה לבודקי שכר מוסמכים יכולה לפתור את הבעיה באופן מקצועי. זו הסיבה  שעם הזמן לכל רו"ח שמכבד את עצמו יהיה גם בודק שכר שיעבוד אצלו. עד אז, הם שוכרים בודקים חיצוניים שעושים עבורם את העבודה באופן המקצועי והיעיל ביותר".  

לפניות לתהילה במייל: [email protected]

לפניות לתהילה בווצאפ: wa.me/972534902253

תגובות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דוסיז
לוגו דוסיז צרכנות
העסקים שנפתחו השבוע
ריאיון השבוע
מבצעים
אופנה
בילוי
נופש-ותיירות
בריאות
בריאות
בתוך הבית
בתוך-הבית
גברים
גברים
גדג'טים וחדשנות
גדגטים
חגים
חגי-ישראל
טיפוח
טיפוח
יודאיקה
יודאיקה
יין ואלכוהול
יין
ילדים
ילדים
לימודים
לימודים
לכבוד שבת
לכבוד שבת
מוצרי תינוקות
מוצרי-תינוקות
מוסיקה
מוזיקה
מזון
מסעדות
מסעדות
מזון
משפחה
משפחה
נדל''ן
נדלן
ספרים
ספרים
פיננסים
פיננסים